Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944
Апстракт
Tematski niz slika Jovana Bijelića poznat pod nazivom „Bosanski pejzaži” nastajao je kroz niz godina, počev od kraja druge pa sve do sredine pete decenije XX veka. Uprkos osvedočenim stilskim tranzicijama te formalnim i kolorističkim transformacijama Bijelićevog slikarstva, „Bosanski pejzaži” pokazuju neobičan kontinuitet po pitanju odnosa prikazanog prema prirodi. Taj odnos obeležen je odsustvom mimetičkog procesa stvaranja, pri čemu su prikazi „bosanskih” krajolika nastajali i bili tumačeni kao arbitrarne mnemoničke konstrukcije i kao plod umetnikove lične imaginacije. Međutim, Bijelićeva vizija Bosne nije predstavljala samo plod personalne uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom ove pokrajine u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. U ovom radu se istražuje upravo taj odnos između konstruisane predstave Bosne i njene političke realnosti kroz interpretaciju recepcije Bijelićevih „Bo...sanskih pejzaža” — kako u sopstvenom vremenu, tako i u docnijoj istoriografskoj tradiciji. Rad se bazira na tezi da su upravo na taj način koncipirani i tumačeni „Bosanski pejzaži” predstavljali sastavni deo proizvodnje ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni koji je, naizgled paradoksalno, prevezivao međuratni kontekst Kraljevine Jugoslavije i period posleratne socijalističke federativne zajednice.
Кључне речи:
Jovan Bijelić / Modern Art / Modernism / National identity / Yugoslavia / Bosnia / ExpressionismИзвор:
Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade, 2016, 12, 47-63Издавач:
- Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet
Финансирање / пројекти:
- Српска уметност 20. века: национално и Европа (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177013)
Институција/група
Arhitektonski fakultetTY - JOUR AU - Ignjatović, Aleksandar PY - 2016 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1025 AB - Tematski niz slika Jovana Bijelića poznat pod nazivom „Bosanski pejzaži” nastajao je kroz niz godina, počev od kraja druge pa sve do sredine pete decenije XX veka. Uprkos osvedočenim stilskim tranzicijama te formalnim i kolorističkim transformacijama Bijelićevog slikarstva, „Bosanski pejzaži” pokazuju neobičan kontinuitet po pitanju odnosa prikazanog prema prirodi. Taj odnos obeležen je odsustvom mimetičkog procesa stvaranja, pri čemu su prikazi „bosanskih” krajolika nastajali i bili tumačeni kao arbitrarne mnemoničke konstrukcije i kao plod umetnikove lične imaginacije. Međutim, Bijelićeva vizija Bosne nije predstavljala samo plod personalne uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom ove pokrajine u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. U ovom radu se istražuje upravo taj odnos između konstruisane predstave Bosne i njene političke realnosti kroz interpretaciju recepcije Bijelićevih „Bosanskih pejzaža” — kako u sopstvenom vremenu, tako i u docnijoj istoriografskoj tradiciji. Rad se bazira na tezi da su upravo na taj način koncipirani i tumačeni „Bosanski pejzaži” predstavljali sastavni deo proizvodnje ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni koji je, naizgled paradoksalno, prevezivao međuratni kontekst Kraljevine Jugoslavije i period posleratne socijalističke federativne zajednice. PB - Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet T2 - Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade T1 - Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944 IS - 12 SP - 47 EP - 63 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1025 ER -
@article{ author = "Ignjatović, Aleksandar", year = "2016", abstract = "Tematski niz slika Jovana Bijelića poznat pod nazivom „Bosanski pejzaži” nastajao je kroz niz godina, počev od kraja druge pa sve do sredine pete decenije XX veka. Uprkos osvedočenim stilskim tranzicijama te formalnim i kolorističkim transformacijama Bijelićevog slikarstva, „Bosanski pejzaži” pokazuju neobičan kontinuitet po pitanju odnosa prikazanog prema prirodi. Taj odnos obeležen je odsustvom mimetičkog procesa stvaranja, pri čemu su prikazi „bosanskih” krajolika nastajali i bili tumačeni kao arbitrarne mnemoničke konstrukcije i kao plod umetnikove lične imaginacije. Međutim, Bijelićeva vizija Bosne nije predstavljala samo plod personalne uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom ove pokrajine u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. U ovom radu se istražuje upravo taj odnos između konstruisane predstave Bosne i njene političke realnosti kroz interpretaciju recepcije Bijelićevih „Bosanskih pejzaža” — kako u sopstvenom vremenu, tako i u docnijoj istoriografskoj tradiciji. Rad se bazira na tezi da su upravo na taj način koncipirani i tumačeni „Bosanski pejzaži” predstavljali sastavni deo proizvodnje ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni koji je, naizgled paradoksalno, prevezivao međuratni kontekst Kraljevine Jugoslavije i period posleratne socijalističke federativne zajednice.", publisher = "Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet", journal = "Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade", title = "Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944", number = "12", pages = "47-63", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1025" }
Ignjatović, A.. (2016). Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet.(12), 47-63. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1025
Ignjatović A. Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944. in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade. 2016;(12):47-63. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1025 .
Ignjatović, Aleksandar, "Kulturna invencija kao ideološka mimikrija: o ʻBosanskim pejzažimaʼ Jovana Bijelića 1919-1944" in Zbornik Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu = The Journal of Modern Art History Department Faculty of Philosophy University of Belgrade, no. 12 (2016):47-63, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1025 .