Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu
Апстракт
Mnoge zemlje širom sveta ubrzano usvajaju sopstvene – nacionalne zakonske okvire vezane za upravljanje i upotrebu bespilotnih letelica/sistema (tj. pripadajuće regulatorne i kontrolne mehanizme) i pokušavaju da ih kontinuirano unapredjuju, kako bi na vreme bile sprečene raznovrsne neovlašćene i bezbednosno opasne aktivnosti najrazličitije prirode (izmedju ostalog, i one na socio-psihološkom planu) i to blagovremenim identifikovanjem što većeg broja potencijalno ugroženih strana. Aktuelno predmetno srpsko zakonodavstvo generalno je uskladjeno sa onim u EU i nastalo je kombinovanjem direktiva EASA-e i DCV-a, kako bi se zadovoljili i nacionalni zahtevi. Striktnost u njihovom sprovodjenju, uključujući i različite vidove bezbednosnih ograničenja (zakonodavne i birokratske prirode), posebno kada su aktivnosti bespilotnih letelica/sistema planirane u centralnim gradskim zonama ili uslovno zabranjenim zonama za letenje, prepoznati su u ovom radu kao glavni faktori koji negativno utiču na efekt...ivnost i efikasnost njihovog korišćenja u arhitekturi/urbanizmu – dovodeći, čak, u pitanje i realizaciju tih aktivnosti (zbog izuzetno „osetljivih”, složenih i dugotrajnih procedura autorizacije letova, kao i propratnih zahteva administrativne prirode). Glavni cilj istraživanja je identifikovanje onih bezbednosnih aspekata delovanja regulatornih i kontrolnih mehanizama koji negativno utiču na sveukupno efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u domenu arhitektonsko-urbanističke prakse, sa posebnim osvrtom na uticaj tih mehanizama na razmatrane pre-letačke, letačke i post-letačke aktivnosti. Da bi navedeno bilo i realizovano na naučnoj osnovi, definisana je odgovarajuća istraživačka metodologija: postavljeni su kriterijumi valorizacije, istraženo relevantno nacionalno zakonodavstvo sa predmetnog aspekta i precizno identifikovani problemi bezbednosne prirode. Potom je izvršena njihova kategorizacija da bi, najzad, rezultati istraživanja bili medjusobno ukrštani, diskutovani i, posledično, definisani naučno-održivi zaključci.
Кључне речи:
bezbednost / legislativa / bespilotna letelica/sistem / arhitektura/urbanizam / SrbijaИзвор:
Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022], 2022, 172-184Издавач:
- Beograd : Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200090 (Универзитет у Београду, Архитектонски факултет) (RS-MESTD-inst-2020-200090)
Институција/група
Arhitektonski fakultetTY - CONF AU - Đorđević, Đorđe AU - Mitrović, Đorđe AU - Devetaković, Mirjana AU - Nikolić, Marko AU - Popović, Nikola PY - 2022 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1730 AB - Mnoge zemlje širom sveta ubrzano usvajaju sopstvene – nacionalne zakonske okvire vezane za upravljanje i upotrebu bespilotnih letelica/sistema (tj. pripadajuće regulatorne i kontrolne mehanizme) i pokušavaju da ih kontinuirano unapredjuju, kako bi na vreme bile sprečene raznovrsne neovlašćene i bezbednosno opasne aktivnosti najrazličitije prirode (izmedju ostalog, i one na socio-psihološkom planu) i to blagovremenim identifikovanjem što većeg broja potencijalno ugroženih strana. Aktuelno predmetno srpsko zakonodavstvo generalno je uskladjeno sa onim u EU i nastalo je kombinovanjem direktiva EASA-e i DCV-a, kako bi se zadovoljili i nacionalni zahtevi. Striktnost u njihovom sprovodjenju, uključujući i različite vidove bezbednosnih ograničenja (zakonodavne i birokratske prirode), posebno kada su aktivnosti bespilotnih letelica/sistema planirane u centralnim gradskim zonama ili uslovno zabranjenim zonama za letenje, prepoznati su u ovom radu kao glavni faktori koji negativno utiču na efektivnost i efikasnost njihovog korišćenja u arhitekturi/urbanizmu – dovodeći, čak, u pitanje i realizaciju tih aktivnosti (zbog izuzetno „osetljivih”, složenih i dugotrajnih procedura autorizacije letova, kao i propratnih zahteva administrativne prirode). Glavni cilj istraživanja je identifikovanje onih bezbednosnih aspekata delovanja regulatornih i kontrolnih mehanizama koji negativno utiču na sveukupno efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u domenu arhitektonsko-urbanističke prakse, sa posebnim osvrtom na uticaj tih mehanizama na razmatrane pre-letačke, letačke i post-letačke aktivnosti. Da bi navedeno bilo i realizovano na naučnoj osnovi, definisana je odgovarajuća istraživačka metodologija: postavljeni su kriterijumi valorizacije, istraženo relevantno nacionalno zakonodavstvo sa predmetnog aspekta i precizno identifikovani problemi bezbednosne prirode. Potom je izvršena njihova kategorizacija da bi, najzad, rezultati istraživanja bili medjusobno ukrštani, diskutovani i, posledično, definisani naučno-održivi zaključci. PB - Beograd : Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti C3 - Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022] T1 - Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu SP - 172 EP - 184 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1730 ER -
@conference{ author = "Đorđević, Đorđe and Mitrović, Đorđe and Devetaković, Mirjana and Nikolić, Marko and Popović, Nikola", year = "2022", abstract = "Mnoge zemlje širom sveta ubrzano usvajaju sopstvene – nacionalne zakonske okvire vezane za upravljanje i upotrebu bespilotnih letelica/sistema (tj. pripadajuće regulatorne i kontrolne mehanizme) i pokušavaju da ih kontinuirano unapredjuju, kako bi na vreme bile sprečene raznovrsne neovlašćene i bezbednosno opasne aktivnosti najrazličitije prirode (izmedju ostalog, i one na socio-psihološkom planu) i to blagovremenim identifikovanjem što većeg broja potencijalno ugroženih strana. Aktuelno predmetno srpsko zakonodavstvo generalno je uskladjeno sa onim u EU i nastalo je kombinovanjem direktiva EASA-e i DCV-a, kako bi se zadovoljili i nacionalni zahtevi. Striktnost u njihovom sprovodjenju, uključujući i različite vidove bezbednosnih ograničenja (zakonodavne i birokratske prirode), posebno kada su aktivnosti bespilotnih letelica/sistema planirane u centralnim gradskim zonama ili uslovno zabranjenim zonama za letenje, prepoznati su u ovom radu kao glavni faktori koji negativno utiču na efektivnost i efikasnost njihovog korišćenja u arhitekturi/urbanizmu – dovodeći, čak, u pitanje i realizaciju tih aktivnosti (zbog izuzetno „osetljivih”, složenih i dugotrajnih procedura autorizacije letova, kao i propratnih zahteva administrativne prirode). Glavni cilj istraživanja je identifikovanje onih bezbednosnih aspekata delovanja regulatornih i kontrolnih mehanizama koji negativno utiču na sveukupno efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u domenu arhitektonsko-urbanističke prakse, sa posebnim osvrtom na uticaj tih mehanizama na razmatrane pre-letačke, letačke i post-letačke aktivnosti. Da bi navedeno bilo i realizovano na naučnoj osnovi, definisana je odgovarajuća istraživačka metodologija: postavljeni su kriterijumi valorizacije, istraženo relevantno nacionalno zakonodavstvo sa predmetnog aspekta i precizno identifikovani problemi bezbednosne prirode. Potom je izvršena njihova kategorizacija da bi, najzad, rezultati istraživanja bili medjusobno ukrštani, diskutovani i, posledično, definisani naučno-održivi zaključci.", publisher = "Beograd : Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti", journal = "Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022]", title = "Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu", pages = "172-184", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1730" }
Đorđević, Đ., Mitrović, Đ., Devetaković, M., Nikolić, M.,& Popović, N.. (2022). Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu. in Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022] Beograd : Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti., 172-184. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1730
Đorđević Đ, Mitrović Đ, Devetaković M, Nikolić M, Popović N. Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu. in Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022]. 2022;:172-184. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1730 .
Đorđević, Đorđe, Mitrović, Đorđe, Devetaković, Mirjana, Nikolić, Marko, Popović, Nikola, "Negativan uticaj bezbednosnih aspekata nacionalne legislative na efektivno/efikasno korišćenje bespilotnih letelica/sistema u arhitekturi/urbanizmu" in Zbornik radova [Elektronski izvor] / Druga naučna konferencija "Urbana bezbednost i urbani razvoj" [Beograd, 2022] (2022):172-184, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1730 .