@conference{
author = "Ђекић, Стеван and Митровић, Ђорђе",
year = "2023",
abstract = "Хангар-радионица, заједно са делом бетонске платформе, представља последњи сачувани доказ постојања некада репрезентативног аеродрома „Београд” испод Бежанијске косе и једино сачувано грађевинско остварење Милутина Миланковића, научника који је остварио светски значајан допринос и на пољу инжењерства. На основу вредности објекта као примера техничке и индустријске баштине Београда и Србије и значајног сведочанства историје националног ваздухопловства, у Заводу за заштиту споменика културе града Београда израђен ја елаборат на основу којег је Хангар старог аеродрома у Новом Београду утврђен за споменик културе. У време када је аеродромски комплекс увршћен у евиденцију добара која уживају претходну заштиту, хангар-радионица био је у прилично запуштеном стању какво га је карактерисало све до 2007. године. Већ наредне 2008. године Хангар је угледао обновљени сјај. Приликом посете хангару-радионици 2021. године утврђен је читав низ интервенција које су спроведене како на самој грађевини тако и у њеном непосредном окружењу за тих 13 година, а које су значајно угрозиле и онај преостали скуп вредности који је успешно одолео првом налету радикалних подухвата. Пре свега, примећена је огромна денивелација између платоа на ком је хангар-радионица и околних саобраћајница и пешачких површина. Закључено је да је хангар-радионица практично са свих страна, изградњом околних структура и подизањем њихових припадајућих нивелета, постао готово укопан за висину једне гаражне етаже. Тиме су трајно угрожене неке од препознатљивих визура према овом споменику културе. Колски приступ у средишњи простор хангара-радионице за потребе гаражирања аутомобила обезбеђен је формирањем централно постављене рампе. Најзад, не сме се пренебрегнути ни чињеница да је галерија средишњег унутрашњег простора хангара-радионице подзидана, чиме су директно нарушене изворне архитектонске вредности тог простора. Проблем денивелације заступљене свуда око Хангара превазиђен је увођењем степеништа на северној страни налик већ постојећем на јужној страни Хангара. Предложено решење настоји да активира уску зону између западне фасаде Хангара и укопаног гаражног простора функционалном организацијом која предвиђа низ разнородних садржаја дуж те исте фасаде. Постојећи режими коришћења јужног анекса Хангара у већој мери су испоштовани задржавањем административне намене.",
publisher = "Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда = Belgrade : Cultural Heritage Preservation Institute of Belgrade",
journal = "Заштита градитељског наслеђа у 21. веку - изазови и могућности / [Завод за заштиту споменика културе града Београда], XII међународна научно-стручна конференција, 6. октобар 2023, Београд (Србија) = Preservation of architectural heritage in 21st century: challenges and opportunities / [Cultural Heritage Preservation Institute of Belgrade], XII international scientific-professional conference, October 6, 2023, Belgrade (Serbia)",
title = "Хангар старог аеродрома",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1784"
}