Мићановић, Марија

Link to this page

Authority KeyName Variants
8155d791-40ef-44d6-85d0-85cac28a478d
  • Мићановић, Марија (1)
Projects

Author's Bibliography

Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти

Миловановић Родић, Данијела; Ђорђевић, Александра; Мићановић, Марија

(Београд: Удружење урбаниста Србије, 2021)

TY  - CONF
AU  - Миловановић Родић, Данијела
AU  - Ђорђевић, Александра
AU  - Мићановић, Марија
PY  - 2021
UR  - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1559
AB  - Интернационализација знања, размена идеја и искустава заједница и институција различитих земаља, представљају један од начина подизања њихових капацитета за суочавање са сличним развојним изазовима. Велики број тих изазова је узрокован процесима глобализације који за циљ имају, пре свега, креирање услова за несметан проток роба, услуга и новца, смањујући на тај начин њихове разлике, уједначавајући културне обрасце и системе вредности, те тиме драстично мењајући  друштва и заједнице широм света. Свет тако постаје јединствен полигон на ком снажни међународни, често моћнији од самих држава актери, намећу правила и дизајнирају институционалне аранжмане примерене њиховим циљевима и интересима. Способност друштава у целини за суочавање са тим притисцима, као и оним који су у индиректној вези са њима, попут климатских промена, растућег јаза између сиромашних и богатих, неравномерног урбано-руралног развоја, угрожености природних ресурса и загађења животне средине, зависи од компетенција, креативности и интегритета њихових институција, али пре свега, њихове способности да уче из сопствених, али и из искустава других заједница и њихових институција. 
У раду ће бити представљени резултати истраживања спроведеног у оквиру наставног процеса на предмету Методологија планирања на мастер студијском програму Интегрални урбанизам Архитектонског факултета Универзитета у Београду 2020/21. школској години. Предмет је конципиран у складу са разумевањем да се адекватни одговори на наведене изазове развијају критичким преиспитивањем постојећег планерског модела, институција, развојних опредељења и методолошких поступака, те њиховом континуираном адаптацијом новим развојним околностима. Један од извора сазнања представљају истраживања добрих и лоших пракси формулисања и имплементације решења, односно искустава у различитим развојним контекстима.  
У првом делу рада ће бити представљени вредносни оквир предмета и концепт педагошког модела, односно методологија истраживања спроведеног у оквиру њега. У другом делу рада ће бити представљени резултати истраживања: (а) основне карактеристике развојног контекста и модела планског система (регулаторни оквир, институционални аранжман, систем планова, процедуре планирања, инструменти имплементације) Мађарске као једног од анализираних полигона, а затим (б) процеса регенерације два суседна округа Будимпеште као примера добре и лоше праксе. У трећем делу ће бити представљене и дискутоване сличности и разлике процеса и остварених исхода, односно генерисане поуке од значаја за суочавање са сличним изазовима у Србији.
AB  - Internationalization of knowledge, exchange of ideas and experiences among communities and institutions of various countries are one of the ways to raise their capacity to face similar development challenges. Many of these challenges are caused by the globalization processes, which aim, above all, to create conditions for the undisturbed flow of goods, services and money, hence reducing their differences, harmonizing cultural patterns and value systems, and drastically changing societies and communities around the world. In this manner, the world becomes a single testing ground where strong international actors, often more powerful than the states themselves, impose rules and design institutional arrangements appropriate to their goals and interests. The ability of societies as a whole to cope with these pressures, as well as those indirectly related to them, such as climate change, the growing gap between rich and poor, uneven urban-rural development, threats to natural resources and environmental pollution, depends on competencies, creativity and integrity of their institutions, but above all, their ability to learn from their own, but also from the experiences of other communities and their institutions.
The paper will present the research results conducted within the teaching process on the subject of Planning Methodology in the master study program Integral Urbanism of the Faculty of Architecture, University of Belgrade realized in the 2020/21 school year. The course is conceptualised in line with the understanding that adequate responses to these challenges could be developed by critically reviewing the existing planning models, institutions, development perspectives and methodological procedures, and their continuous adaptation to new development circumstances. One of the sources of knowledge is research into good and bad practices of formulating and implementing solutions, more specifically experiences in different development contexts.
The first part of the paper will present the value framework of the subject and the concept of the pedagogical model, particularly the research methodology conducted within it. The second part of the paper will present the results of the research: (a) essential characteristics of the development context and model of the planning system (regulatory framework, institutional arrangement, system of plans, planning procedures, implementation instruments) of Hungary as one of the analysed research polygons, and then (b) the regeneration process of two neighboring districts of Budapest as examples of good and bad planning practice. In the third part, the similarities and differences of the process and the achieved outcomes will be presented and discussed, focusing on generated important lessons for facing similar challenges in Serbia.
PB  - Београд: Удружење урбаниста Србије
C3  - Искуства и перспективе урбанистичког планирања са једностепеним концептом плана као основним ; Улога геопросторних података у друштву - е-простор = Experience and perspectives of urban planning with single-stage plan concept as basic one ; Role of geo-data in society - e-space / Међународна конференција 17. Летња школа урбанизма и управљања геопросторним подацима, Врњачка Бања, 10-12. јун 2021. = International Conference 17th Summer School of Urbanism and Geo-data Management
T1  - Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти
T1  - Diversity of Planning Practices: Lessons and Experiences of Regeneration Projects of VIII and IX Districts in Budapest
SP  - 131
EP  - 138
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1559
ER  - 
@conference{
author = "Миловановић Родић, Данијела and Ђорђевић, Александра and Мићановић, Марија",
year = "2021",
abstract = "Интернационализација знања, размена идеја и искустава заједница и институција различитих земаља, представљају један од начина подизања њихових капацитета за суочавање са сличним развојним изазовима. Велики број тих изазова је узрокован процесима глобализације који за циљ имају, пре свега, креирање услова за несметан проток роба, услуга и новца, смањујући на тај начин њихове разлике, уједначавајући културне обрасце и системе вредности, те тиме драстично мењајући  друштва и заједнице широм света. Свет тако постаје јединствен полигон на ком снажни међународни, често моћнији од самих држава актери, намећу правила и дизајнирају институционалне аранжмане примерене њиховим циљевима и интересима. Способност друштава у целини за суочавање са тим притисцима, као и оним који су у индиректној вези са њима, попут климатских промена, растућег јаза између сиромашних и богатих, неравномерног урбано-руралног развоја, угрожености природних ресурса и загађења животне средине, зависи од компетенција, креативности и интегритета њихових институција, али пре свега, њихове способности да уче из сопствених, али и из искустава других заједница и њихових институција. 
У раду ће бити представљени резултати истраживања спроведеног у оквиру наставног процеса на предмету Методологија планирања на мастер студијском програму Интегрални урбанизам Архитектонског факултета Универзитета у Београду 2020/21. школској години. Предмет је конципиран у складу са разумевањем да се адекватни одговори на наведене изазове развијају критичким преиспитивањем постојећег планерског модела, институција, развојних опредељења и методолошких поступака, те њиховом континуираном адаптацијом новим развојним околностима. Један од извора сазнања представљају истраживања добрих и лоших пракси формулисања и имплементације решења, односно искустава у различитим развојним контекстима.  
У првом делу рада ће бити представљени вредносни оквир предмета и концепт педагошког модела, односно методологија истраживања спроведеног у оквиру њега. У другом делу рада ће бити представљени резултати истраживања: (а) основне карактеристике развојног контекста и модела планског система (регулаторни оквир, институционални аранжман, систем планова, процедуре планирања, инструменти имплементације) Мађарске као једног од анализираних полигона, а затим (б) процеса регенерације два суседна округа Будимпеште као примера добре и лоше праксе. У трећем делу ће бити представљене и дискутоване сличности и разлике процеса и остварених исхода, односно генерисане поуке од значаја за суочавање са сличним изазовима у Србији., Internationalization of knowledge, exchange of ideas and experiences among communities and institutions of various countries are one of the ways to raise their capacity to face similar development challenges. Many of these challenges are caused by the globalization processes, which aim, above all, to create conditions for the undisturbed flow of goods, services and money, hence reducing their differences, harmonizing cultural patterns and value systems, and drastically changing societies and communities around the world. In this manner, the world becomes a single testing ground where strong international actors, often more powerful than the states themselves, impose rules and design institutional arrangements appropriate to their goals and interests. The ability of societies as a whole to cope with these pressures, as well as those indirectly related to them, such as climate change, the growing gap between rich and poor, uneven urban-rural development, threats to natural resources and environmental pollution, depends on competencies, creativity and integrity of their institutions, but above all, their ability to learn from their own, but also from the experiences of other communities and their institutions.
The paper will present the research results conducted within the teaching process on the subject of Planning Methodology in the master study program Integral Urbanism of the Faculty of Architecture, University of Belgrade realized in the 2020/21 school year. The course is conceptualised in line with the understanding that adequate responses to these challenges could be developed by critically reviewing the existing planning models, institutions, development perspectives and methodological procedures, and their continuous adaptation to new development circumstances. One of the sources of knowledge is research into good and bad practices of formulating and implementing solutions, more specifically experiences in different development contexts.
The first part of the paper will present the value framework of the subject and the concept of the pedagogical model, particularly the research methodology conducted within it. The second part of the paper will present the results of the research: (a) essential characteristics of the development context and model of the planning system (regulatory framework, institutional arrangement, system of plans, planning procedures, implementation instruments) of Hungary as one of the analysed research polygons, and then (b) the regeneration process of two neighboring districts of Budapest as examples of good and bad planning practice. In the third part, the similarities and differences of the process and the achieved outcomes will be presented and discussed, focusing on generated important lessons for facing similar challenges in Serbia.",
publisher = "Београд: Удружење урбаниста Србије",
journal = "Искуства и перспективе урбанистичког планирања са једностепеним концептом плана као основним ; Улога геопросторних података у друштву - е-простор = Experience and perspectives of urban planning with single-stage plan concept as basic one ; Role of geo-data in society - e-space / Међународна конференција 17. Летња школа урбанизма и управљања геопросторним подацима, Врњачка Бања, 10-12. јун 2021. = International Conference 17th Summer School of Urbanism and Geo-data Management",
title = "Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти, Diversity of Planning Practices: Lessons and Experiences of Regeneration Projects of VIII and IX Districts in Budapest",
pages = "131-138",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1559"
}
Миловановић Родић, Д., Ђорђевић, А.,& Мићановић, М.. (2021). Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти. in Искуства и перспективе урбанистичког планирања са једностепеним концептом плана као основним ; Улога геопросторних података у друштву - е-простор = Experience and perspectives of urban planning with single-stage plan concept as basic one ; Role of geo-data in society - e-space / Међународна конференција 17. Летња школа урбанизма и управљања геопросторним подацима, Врњачка Бања, 10-12. јун 2021. = International Conference 17th Summer School of Urbanism and Geo-data Management
Београд: Удружење урбаниста Србије., 131-138.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1559
Миловановић Родић Д, Ђорђевић А, Мићановић М. Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти. in Искуства и перспективе урбанистичког планирања са једностепеним концептом плана као основним ; Улога геопросторних података у друштву - е-простор = Experience and perspectives of urban planning with single-stage plan concept as basic one ; Role of geo-data in society - e-space / Међународна конференција 17. Летња школа урбанизма и управљања геопросторним подацима, Врњачка Бања, 10-12. јун 2021. = International Conference 17th Summer School of Urbanism and Geo-data Management. 2021;:131-138.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1559 .
Миловановић Родић, Данијела, Ђорђевић, Александра, Мићановић, Марија, "Разноликост пракси планирања: поуке и искуства пројеката регенерације VIII и IX округа у Будимпешти" in Искуства и перспективе урбанистичког планирања са једностепеним концептом плана као основним ; Улога геопросторних података у друштву - е-простор = Experience and perspectives of urban planning with single-stage plan concept as basic one ; Role of geo-data in society - e-space / Међународна конференција 17. Летња школа урбанизма и управљања геопросторним подацима, Врњачка Бања, 10-12. јун 2021. = International Conference 17th Summer School of Urbanism and Geo-data Management (2021):131-138,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1559 .