Завод за заштиту споменика културе града Београда Установа културе од националног значаја

Link to this page

Завод за заштиту споменика културе града Београда Установа културе од националног значаја

Authors

Publications

Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу

Зорић, Ана; Јерковић, Бојана; Рајковић, Игор

(Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда, 2017)

TY  - CONF
AU  - Зорић, Ана
AU  - Јерковић, Бојана
AU  - Рајковић, Игор
PY  - 2017
UR  - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1557
AB  - Акценат на савремени угао препознавања посебних вредности простора историјског кон текста намеће савремени начин односа према истом у циљу њиховог успешног очувања, одржавања и афирмације у условима данашњице. Ослањајући се на дефиницију културног наслеђа као скупа ресурса посебних вредности прошлости заједнице из савремене тачке гледишта, рад полази од претпоставке да се вредности културног добра чувају фигуришући као активни системи данашњице. Архитектура, као област и делатност која на креативан начин сагледава и повезује пасивну и активну компоненту простора, у овом истраживању препозната је као носилац њиховог усаглашавања код простора културног добра у условима које диктира савремени контекст. Историјска компонента простора културног добра вуче сет особина из савременог угла пре познат као вредности. Чулност, естетичност и неодређеност као опште особине простора историјског контекста, и траг и карактер прошлости као особине везане за културалне спе цифичности појединачних простора наслеђа, архитектонски дискурс тумачи кроз феномен доживљаја. Он као активна компонента везе простора и корисника, отвара потенцијале коришћења, оживљавања и повезивања историјског места са другим просторно-функцио налним компонентама града. Тумачењем културне компоненте као наслеђене вредности и културе као саставног дела живота, остварује се веза између пасивне и активне стране историјског и савременог простора. Ослањајући се на теорије које активности и садржаје културе смештају у област рекреације, третирање простора наслеђа отвара нови креативни потенцијал њиховог осавремењивања и трансформације кроз повезивање са областима ре креације и туризма. Рад се базира на релацијама теоријских упоришта, које анализом појмова доживљаја исто ријског контекста и рекреативног доживљаја, постављају могућу базу повезивања исто ријских места, рекреације и туризма путем архитектонских метода.
AB  - The emphasis on the modern way of recognizing the special values of historical context area imposes a modern way of relating to the same, in order of their successful conservation, maintenance and affirmation in the today’s’ conditions. Relying on the definition of cultural heritage as a set of resources with specific values of community’s past from the contemporary point of view, the work starts from the premise of keeping the value of cultural property by their participating as active systems today. Architecture, as well as field and activity which connects the passive and the active component of space in a creative way, in this research has been recognized as the holder of their compliance in the areas of cultural property under the conditions dictated by the contemporary context. From the modern point of view, the historical component of cultural heritage spaces brings a set of performances recognized as values. Sensuality, aesthetics and vagueness as the general characteristics of the area of the historical context, and character of their past as properties related to the cultural specificities of individual space heritage, architectural discourse interpreted by the phenomenon of experience. Experience as an active component of the connection of area and the user opens up the potential of use, revival and connecting of the historic place with other spatial and functional components of the city. Interpretation of cultural component as inherited value and culture as an integral part of life, makes the connection between passive and active side of historical and contemporary space. Relying on the theory that the activities and facilities of culture classified in the area of recreation, treatment of heritage spaces opens new creative potential of modernization and transformation through connection with the areas of recreation and tourism. The work is based on theoretical grounds which analyze concepts of the historical context experience and recreational experience, and give possible base of connecting historical places, recreation and tourism through the architectural methods.
PB  - Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда
C3  - Културно добро данас - вредност и значење: зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VIII конференција, Београд
T1  - Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу
T1  - Culture and leisure: affirmation of cultural heritage in the architectural discourse
SP  - 122
EP  - 132
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1557
ER  - 
@conference{
author = "Зорић, Ана and Јерковић, Бојана and Рајковић, Игор",
year = "2017",
abstract = "Акценат на савремени угао препознавања посебних вредности простора историјског кон текста намеће савремени начин односа према истом у циљу њиховог успешног очувања, одржавања и афирмације у условима данашњице. Ослањајући се на дефиницију културног наслеђа као скупа ресурса посебних вредности прошлости заједнице из савремене тачке гледишта, рад полази од претпоставке да се вредности културног добра чувају фигуришући као активни системи данашњице. Архитектура, као област и делатност која на креативан начин сагледава и повезује пасивну и активну компоненту простора, у овом истраживању препозната је као носилац њиховог усаглашавања код простора културног добра у условима које диктира савремени контекст. Историјска компонента простора културног добра вуче сет особина из савременог угла пре познат као вредности. Чулност, естетичност и неодређеност као опште особине простора историјског контекста, и траг и карактер прошлости као особине везане за културалне спе цифичности појединачних простора наслеђа, архитектонски дискурс тумачи кроз феномен доживљаја. Он као активна компонента везе простора и корисника, отвара потенцијале коришћења, оживљавања и повезивања историјског места са другим просторно-функцио налним компонентама града. Тумачењем културне компоненте као наслеђене вредности и културе као саставног дела живота, остварује се веза између пасивне и активне стране историјског и савременог простора. Ослањајући се на теорије које активности и садржаје културе смештају у област рекреације, третирање простора наслеђа отвара нови креативни потенцијал њиховог осавремењивања и трансформације кроз повезивање са областима ре креације и туризма. Рад се базира на релацијама теоријских упоришта, које анализом појмова доживљаја исто ријског контекста и рекреативног доживљаја, постављају могућу базу повезивања исто ријских места, рекреације и туризма путем архитектонских метода., The emphasis on the modern way of recognizing the special values of historical context area imposes a modern way of relating to the same, in order of their successful conservation, maintenance and affirmation in the today’s’ conditions. Relying on the definition of cultural heritage as a set of resources with specific values of community’s past from the contemporary point of view, the work starts from the premise of keeping the value of cultural property by their participating as active systems today. Architecture, as well as field and activity which connects the passive and the active component of space in a creative way, in this research has been recognized as the holder of their compliance in the areas of cultural property under the conditions dictated by the contemporary context. From the modern point of view, the historical component of cultural heritage spaces brings a set of performances recognized as values. Sensuality, aesthetics and vagueness as the general characteristics of the area of the historical context, and character of their past as properties related to the cultural specificities of individual space heritage, architectural discourse interpreted by the phenomenon of experience. Experience as an active component of the connection of area and the user opens up the potential of use, revival and connecting of the historic place with other spatial and functional components of the city. Interpretation of cultural component as inherited value and culture as an integral part of life, makes the connection between passive and active side of historical and contemporary space. Relying on the theory that the activities and facilities of culture classified in the area of recreation, treatment of heritage spaces opens new creative potential of modernization and transformation through connection with the areas of recreation and tourism. The work is based on theoretical grounds which analyze concepts of the historical context experience and recreational experience, and give possible base of connecting historical places, recreation and tourism through the architectural methods.",
publisher = "Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда",
journal = "Културно добро данас - вредност и значење: зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VIII конференција, Београд",
title = "Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу, Culture and leisure: affirmation of cultural heritage in the architectural discourse",
pages = "122-132",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1557"
}
Зорић, А., Јерковић, Б.,& Рајковић, И.. (2017). Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу. in Културно добро данас - вредност и значење: зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VIII конференција, Београд
Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда., 122-132.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1557
Зорић А, Јерковић Б, Рајковић И. Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу. in Културно добро данас - вредност и значење: зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VIII конференција, Београд. 2017;:122-132.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1557 .
Зорић, Ана, Јерковић, Бојана, Рајковић, Игор, "Култура и рекреација: афирмација културног наслеђа у архитектонском дискурсу" in Културно добро данас - вредност и значење: зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VIII конференција, Београд (2017):122-132,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1557 .

СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице

Рајковић, Игор; Зорић, Ана; Фотирић, Небојша

(Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда, 2016)

TY  - CONF
AU  - Рајковић, Игор
AU  - Зорић, Ана
AU  - Фотирић, Небојша
PY  - 2016
UR  - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1548
AB  - Рад истражује могућности оживљавања напуштених простора кроз пројектантски аспект тумачења њихових вредности у савременом контексту. Ослањајући се на теоретска упоришта, простори који припадају прошлом времену, култури и стилу, осим вредности наслеђа коју у савременом контексту имају, поседују и специфичне вредности које се уочавају у односу на корисника. Урушавање и акон текстуализација производе естетику изражених емоционалних и чулних ефеката задовољства, што подстиче рекреативни карактер као потенцијал оживљавања ових простора. Летња позорница на Топчидеру, грађена према пројекту архитекте Рајка Татића 1947. својевремено је представљала архитектонски и урбанистички изазов. У склопу комплекса Топчидерске шуме, на локацији некадашњег каменолома (мајдана), била је осмишљена као отворена летња сцена за одр жавање културних манифестација и окупљање људи. Овај, нажалост данас запуштен простор, и даље обилује архитектонским вредностима свог времена и ауторског дела, али и поставља питање поло жаја и значаја културе и њеног наслеђа у условима данашњице. Са друге стране, према теоријама културе и естетике, запуштеност и оронулост у природном контексту, наглашавају поједине каракте ристике које обнову овог простора могу усмерити ка рекреативном карактеру. Девастираност летње сцене унутар парковске целине Топчидер може нас подсетити на амбијенте енглеских вртова 18. века, покреће идеју препуштања природи и подстицања чулног и емоционалног реаговања на ефекте ру шевине у савременом контексту. Некада простор културних дешавања сада постаје носилац естетских искустава задовољства и одмора и отвара потенцијал ка савременом пројектантском тумачењу ар хитектуре слободног времена. Рад се базира на резултатима студентских истраживања на предмету Рекреативни садржаји - Савре мени Пројектантски Аспекти, на мастер студијама Архитектонског факултета Универзитета у Београ ду, на тему која покушава да протумачи везу отвореног простора и слободног времена. Идеја савре меног схватања рекреације на локацији Топчидерске летње позорнице покреће креативне приступе осавремењавања и очувања напуштене архитектуре. Ослањајући се на вредности наслеђа, али и препознате специфичности контекста, истраживање кроз пројекат отвара питања значаја, тумачења, адаптације, реконструкције и доградње, као и третирања културног предела у условима савременог окружења.
AB  - The paper explores possibilities for abandoned spaces revival using the design approach of interpreting their values in contemporary context. Referring to theoretical grounds, spaces, belonging to the past time, culture and style, beside value of heritage in contemporary context, have specific values, recognized in relation to the user, too. Devastation and de-contextualization of these areas produce the aesthetics of emotional and sensory effects of satisfaction, which encourages recreational character as a potential for revival of these areas. Summer Theatre Stage in Topčider, built in 1947, according to architect’sRajkoTatić project, represented the architectural and urban challenge of a time. As a part of the Topčider forest complex, itwas designed as an open summer scene for cultural events and people’s gatherings, and located in the area of a former quarry. Today unfortunately neglected, this area still manifests architectural values of that time and its author’s mark, but also asks a question about the position and importance of culture and its heritage today’s terms. On the other hand, according to the cultural and aestheticstheories, marginalization and decrepitude, placed in a natural context, emphasize some characteristics that direct restoration of this space towards a recreational character. Devastated state of the Summer scene in the garden area of Topčider can remind us of 18th centuryEnglish gardens ambience, and initiate the idea of releasing nature and stimulating sensory and emotional reactions to the ruin effects in the modern context. Once a space of cultural events, it now becomes a pleasure and relaxation aesthetic experience carrier, forming a potential for modern design interpretation of leisure timearchitecture. The paper is based on the results of student’s research following the Recreation - Contemporary Design Aspectsclass,as a part of the Master studies at the University of Belgrade Faculty of Architecture, theme trying to interpret the relationship of open space and leisure time. Modern understanding of recreation at the area of Summer Theatre Stage in Topčider, forms creative approaches to modernization and preservation of abandoned architecture. Relying on the heritage value and recognized context specifics, trough project, researchopens the questions of significance, interpretation, adaptation, and reconstruction, as well as the treatment of cultural landscape in contemporary surroundings.
PB  - Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда
C3  - Културни предео : зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VII конференција, Београд, 2016
T1  - СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице
T1  - LEISURE TIME AND CULTURAL LANDSCAPE Design resources for (re)creation of abandoned spaces in the case of the Summer Theatre Stage in Topčider Abstract
SP  - 82
EP  - 90
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1548
ER  - 
@conference{
author = "Рајковић, Игор and Зорић, Ана and Фотирић, Небојша",
year = "2016",
abstract = "Рад истражује могућности оживљавања напуштених простора кроз пројектантски аспект тумачења њихових вредности у савременом контексту. Ослањајући се на теоретска упоришта, простори који припадају прошлом времену, култури и стилу, осим вредности наслеђа коју у савременом контексту имају, поседују и специфичне вредности које се уочавају у односу на корисника. Урушавање и акон текстуализација производе естетику изражених емоционалних и чулних ефеката задовољства, што подстиче рекреативни карактер као потенцијал оживљавања ових простора. Летња позорница на Топчидеру, грађена према пројекту архитекте Рајка Татића 1947. својевремено је представљала архитектонски и урбанистички изазов. У склопу комплекса Топчидерске шуме, на локацији некадашњег каменолома (мајдана), била је осмишљена као отворена летња сцена за одр жавање културних манифестација и окупљање људи. Овај, нажалост данас запуштен простор, и даље обилује архитектонским вредностима свог времена и ауторског дела, али и поставља питање поло жаја и значаја културе и њеног наслеђа у условима данашњице. Са друге стране, према теоријама културе и естетике, запуштеност и оронулост у природном контексту, наглашавају поједине каракте ристике које обнову овог простора могу усмерити ка рекреативном карактеру. Девастираност летње сцене унутар парковске целине Топчидер може нас подсетити на амбијенте енглеских вртова 18. века, покреће идеју препуштања природи и подстицања чулног и емоционалног реаговања на ефекте ру шевине у савременом контексту. Некада простор културних дешавања сада постаје носилац естетских искустава задовољства и одмора и отвара потенцијал ка савременом пројектантском тумачењу ар хитектуре слободног времена. Рад се базира на резултатима студентских истраживања на предмету Рекреативни садржаји - Савре мени Пројектантски Аспекти, на мастер студијама Архитектонског факултета Универзитета у Београ ду, на тему која покушава да протумачи везу отвореног простора и слободног времена. Идеја савре меног схватања рекреације на локацији Топчидерске летње позорнице покреће креативне приступе осавремењавања и очувања напуштене архитектуре. Ослањајући се на вредности наслеђа, али и препознате специфичности контекста, истраживање кроз пројекат отвара питања значаја, тумачења, адаптације, реконструкције и доградње, као и третирања културног предела у условима савременог окружења., The paper explores possibilities for abandoned spaces revival using the design approach of interpreting their values in contemporary context. Referring to theoretical grounds, spaces, belonging to the past time, culture and style, beside value of heritage in contemporary context, have specific values, recognized in relation to the user, too. Devastation and de-contextualization of these areas produce the aesthetics of emotional and sensory effects of satisfaction, which encourages recreational character as a potential for revival of these areas. Summer Theatre Stage in Topčider, built in 1947, according to architect’sRajkoTatić project, represented the architectural and urban challenge of a time. As a part of the Topčider forest complex, itwas designed as an open summer scene for cultural events and people’s gatherings, and located in the area of a former quarry. Today unfortunately neglected, this area still manifests architectural values of that time and its author’s mark, but also asks a question about the position and importance of culture and its heritage today’s terms. On the other hand, according to the cultural and aestheticstheories, marginalization and decrepitude, placed in a natural context, emphasize some characteristics that direct restoration of this space towards a recreational character. Devastated state of the Summer scene in the garden area of Topčider can remind us of 18th centuryEnglish gardens ambience, and initiate the idea of releasing nature and stimulating sensory and emotional reactions to the ruin effects in the modern context. Once a space of cultural events, it now becomes a pleasure and relaxation aesthetic experience carrier, forming a potential for modern design interpretation of leisure timearchitecture. The paper is based on the results of student’s research following the Recreation - Contemporary Design Aspectsclass,as a part of the Master studies at the University of Belgrade Faculty of Architecture, theme trying to interpret the relationship of open space and leisure time. Modern understanding of recreation at the area of Summer Theatre Stage in Topčider, forms creative approaches to modernization and preservation of abandoned architecture. Relying on the heritage value and recognized context specifics, trough project, researchopens the questions of significance, interpretation, adaptation, and reconstruction, as well as the treatment of cultural landscape in contemporary surroundings.",
publisher = "Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда",
journal = "Културни предео : зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VII конференција, Београд, 2016",
title = "СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице, LEISURE TIME AND CULTURAL LANDSCAPE Design resources for (re)creation of abandoned spaces in the case of the Summer Theatre Stage in Topčider Abstract",
pages = "82-90",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1548"
}
Рајковић, И., Зорић, А.,& Фотирић, Н.. (2016). СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице. in Културни предео : зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VII конференција, Београд, 2016
Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда., 82-90.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1548
Рајковић И, Зорић А, Фотирић Н. СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице. in Културни предео : зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VII конференција, Београд, 2016. 2016;:82-90.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1548 .
Рајковић, Игор, Зорић, Ана, Фотирић, Небојша, "СЛОБОДНО ВРЕМЕ И КУЛТУРНИ ПРЕДЕО Пројектантски потенцијали (ре)креације напуштених простора на примеру Топчидерске летње позорнице" in Културни предео : зборник радова / Завод за заштиту споменика културе града Београда, VII конференција, Београд, 2016 (2016):82-90,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1548 .