Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia
Apstrakt
Muzej ”25. maj”, Muzej savremene umetnosti i Muzej afričke umetnosti, koji su osmišljeni i podignuti u Beogradu u periodu od početka šezdesetih do kraja sedamdesetih godina 20. veka,
predstavljali su paradigmatske primere kreiranja i širenja novog koncepta identiteta u javnom prostoru socijalističke Jugoslavije. Proces društvenog strukturiranja, političke legitimizacije, ali i nacionalne identifikacije je definisan između ostalog i kroz izložbene politike navedenih muzejskih
institucija. Njihov značaj u stvaranju kulturne politike socijalističke Jugoslavije u vreme hladnog rata je svedočio o dinamičnom društvu koje je karakterisala stalna kompeticija brojnih socijalnih, političkih i kulturnih agenata. Različite načine stvaranja i prikazivanja istorijskih narativa prisutne u programskim konceptima muzejskih institucija moguće je sažeti u dve paradigme. Prva, uslovno prepoznata kao: stalnost i dugovečnost, definisala je predstavu izuzetnosti i jedinstvenosti jugoslovenskog društva stva...rajući istorijske kontinuitete kroz vreme i prostor. Druga, koja je sažeta u pojmovima: povezivanje i premošćavanje, u javnom prostoru je ideološki i politički objedinjavala i instrumentalizovala različite kulturne i političke realitete. Izlažući selektovano kulturno nasleđe
tri razmatrana muzeja su aktivno učestvovala u ideološkom konstruisanju identiteta i u procesu „uprostoravanja“ političke moći, snažeći viziju jugoslovenskog društva kao jedinstvenog kulturnog i političkog medijatora.
The article explores the position and role of the three museums conceptualized and built during the
period of socialist Yugoslavia, which greatly influenced the process of collective identity making during the 1960s and 1970s.
Ključne reči:
The Museum 25th May / The Museum of Contemporary Art / The Museum of African Art / Socialist Yugoslavia / IdentityIzvor:
Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia, 2013, 2, 247-264Izdavač:
- Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije
Finansiranje / projekti:
- Srpska umetnost 20. veka: nacionalno i Evropa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177013)
Institucija/grupa
Arhitektonski fakultetTY - JOUR AU - Ignjatović, Aleksandar AU - Manojlović Pintar, Olga PY - 2013 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1008 AB - Muzej ”25. maj”, Muzej savremene umetnosti i Muzej afričke umetnosti, koji su osmišljeni i podignuti u Beogradu u periodu od početka šezdesetih do kraja sedamdesetih godina 20. veka, predstavljali su paradigmatske primere kreiranja i širenja novog koncepta identiteta u javnom prostoru socijalističke Jugoslavije. Proces društvenog strukturiranja, političke legitimizacije, ali i nacionalne identifikacije je definisan između ostalog i kroz izložbene politike navedenih muzejskih institucija. Njihov značaj u stvaranju kulturne politike socijalističke Jugoslavije u vreme hladnog rata je svedočio o dinamičnom društvu koje je karakterisala stalna kompeticija brojnih socijalnih, političkih i kulturnih agenata. Različite načine stvaranja i prikazivanja istorijskih narativa prisutne u programskim konceptima muzejskih institucija moguće je sažeti u dve paradigme. Prva, uslovno prepoznata kao: stalnost i dugovečnost, definisala je predstavu izuzetnosti i jedinstvenosti jugoslovenskog društva stvarajući istorijske kontinuitete kroz vreme i prostor. Druga, koja je sažeta u pojmovima: povezivanje i premošćavanje, u javnom prostoru je ideološki i politički objedinjavala i instrumentalizovala različite kulturne i političke realitete. Izlažući selektovano kulturno nasleđe tri razmatrana muzeja su aktivno učestvovala u ideološkom konstruisanju identiteta i u procesu „uprostoravanja“ političke moći, snažeći viziju jugoslovenskog društva kao jedinstvenog kulturnog i političkog medijatora. AB - The article explores the position and role of the three museums conceptualized and built during the period of socialist Yugoslavia, which greatly influenced the process of collective identity making during the 1960s and 1970s. PB - Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije T2 - Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia T1 - Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia VL - 2 SP - 247 EP - 264 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1008 ER -
@article{ author = "Ignjatović, Aleksandar and Manojlović Pintar, Olga", year = "2013", abstract = "Muzej ”25. maj”, Muzej savremene umetnosti i Muzej afričke umetnosti, koji su osmišljeni i podignuti u Beogradu u periodu od početka šezdesetih do kraja sedamdesetih godina 20. veka, predstavljali su paradigmatske primere kreiranja i širenja novog koncepta identiteta u javnom prostoru socijalističke Jugoslavije. Proces društvenog strukturiranja, političke legitimizacije, ali i nacionalne identifikacije je definisan između ostalog i kroz izložbene politike navedenih muzejskih institucija. Njihov značaj u stvaranju kulturne politike socijalističke Jugoslavije u vreme hladnog rata je svedočio o dinamičnom društvu koje je karakterisala stalna kompeticija brojnih socijalnih, političkih i kulturnih agenata. Različite načine stvaranja i prikazivanja istorijskih narativa prisutne u programskim konceptima muzejskih institucija moguće je sažeti u dve paradigme. Prva, uslovno prepoznata kao: stalnost i dugovečnost, definisala je predstavu izuzetnosti i jedinstvenosti jugoslovenskog društva stvarajući istorijske kontinuitete kroz vreme i prostor. Druga, koja je sažeta u pojmovima: povezivanje i premošćavanje, u javnom prostoru je ideološki i politički objedinjavala i instrumentalizovala različite kulturne i političke realitete. Izlažući selektovano kulturno nasleđe tri razmatrana muzeja su aktivno učestvovala u ideološkom konstruisanju identiteta i u procesu „uprostoravanja“ političke moći, snažeći viziju jugoslovenskog društva kao jedinstvenog kulturnog i političkog medijatora., The article explores the position and role of the three museums conceptualized and built during the period of socialist Yugoslavia, which greatly influenced the process of collective identity making during the 1960s and 1970s.", publisher = "Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije", journal = "Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia", title = "Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia", volume = "2", pages = "247-264", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1008" }
Ignjatović, A.,& Manojlović Pintar, O.. (2013). Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia. in Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije., 2, 247-264. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1008
Ignjatović A, Manojlović Pintar O. Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia. in Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia. 2013;2:247-264. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1008 .
Ignjatović, Aleksandar, Manojlović Pintar, Olga, "Catalysts of Intricate Identities: Three Belgrade Museums in Socialist Yugoslavia" in Tokovi istorije : časopis Instituta za noviju istoriju Srbije = Currents of history : journal of the Institute for recent history of Serbia, 2 (2013):247-264, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1008 .