U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941
Апстракт
Duga tradicija tumačenja pejzaža Jovana Bijelića, koji su tematski vezani za Bosnu označila ih je kao nostalgične ali sasvim arbitrarne konstrukcije realnosti, kao plod umetnikove personalne imaginacije. Noseći u sebi tobože samu srž identiteta sopstvenog zavičaja, Bijelić je ostao upisan u dvostruki stereotip o autonomnom slobodnom stvaraocu i čoveku vezanom za svoje izvorno podneblje, svojevrsnom bosanskom Anteju koji je u intimnom dosluhu sa neobjašnjivim, ali autentičnim nasleđem Bosne. Međutim, Bijelićeva vizija nipošto nije predstavljala samo plod lične uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom Bosne u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. Upravo se takva „imaginarna” Bosna — ka svojevrsna politička utvara, imaginarna teritorije čije je permanentno odsustvo iz političkog diskursa bilo nadomešteno njenim različitim kulturološkim predstavama — nalazila u srži Bijelićeve poetske ima...ginacije. Istovremeno, njegovi predeli zasićeni arhitekturom elementarnih oblika, obavijenoj atmosferom naglašene arhaičnosti u kolorističkoj simbiozi s prirodom, predstavljali su sastavni deo proizvođenja ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni u kome su se preplitali primordijalnost, autohtonost i nepromenljivost; nesvodljivost na realne političke granice i etničke identitete; zamagljivanje prošlosti i stvarnosti društvenog života te isticanje sublimne i permanentne prirodnosti naspram artificijelne i nestalne istoričnosti.
Кључне речи:
Serbian modern art / Jovan Bijelić / Modern genre painting / Modernism / Expressionism / National identity / Bosnia / Cultural identityИзвор:
Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника, 2015, 82-90Издавач:
- Нови Сад : Галерија Матице српске
Финансирање / пројекти:
- Српска уметност 20. века: национално и Европа (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177013)
Институција/група
Arhitektonski fakultetTY - CHAP AU - Ignjatović, Aleksandar PY - 2015 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1031 AB - Duga tradicija tumačenja pejzaža Jovana Bijelića, koji su tematski vezani za Bosnu označila ih je kao nostalgične ali sasvim arbitrarne konstrukcije realnosti, kao plod umetnikove personalne imaginacije. Noseći u sebi tobože samu srž identiteta sopstvenog zavičaja, Bijelić je ostao upisan u dvostruki stereotip o autonomnom slobodnom stvaraocu i čoveku vezanom za svoje izvorno podneblje, svojevrsnom bosanskom Anteju koji je u intimnom dosluhu sa neobjašnjivim, ali autentičnim nasleđem Bosne. Međutim, Bijelićeva vizija nipošto nije predstavljala samo plod lične uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom Bosne u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. Upravo se takva „imaginarna” Bosna — ka svojevrsna politička utvara, imaginarna teritorije čije je permanentno odsustvo iz političkog diskursa bilo nadomešteno njenim različitim kulturološkim predstavama — nalazila u srži Bijelićeve poetske imaginacije. Istovremeno, njegovi predeli zasićeni arhitekturom elementarnih oblika, obavijenoj atmosferom naglašene arhaičnosti u kolorističkoj simbiozi s prirodom, predstavljali su sastavni deo proizvođenja ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni u kome su se preplitali primordijalnost, autohtonost i nepromenljivost; nesvodljivost na realne političke granice i etničke identitete; zamagljivanje prošlosti i stvarnosti društvenog života te isticanje sublimne i permanentne prirodnosti naspram artificijelne i nestalne istoričnosti. PB - Нови Сад : Галерија Матице српске T2 - Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника T1 - U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941 SP - 82 EP - 90 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1031 ER -
@inbook{ author = "Ignjatović, Aleksandar", year = "2015", abstract = "Duga tradicija tumačenja pejzaža Jovana Bijelića, koji su tematski vezani za Bosnu označila ih je kao nostalgične ali sasvim arbitrarne konstrukcije realnosti, kao plod umetnikove personalne imaginacije. Noseći u sebi tobože samu srž identiteta sopstvenog zavičaja, Bijelić je ostao upisan u dvostruki stereotip o autonomnom slobodnom stvaraocu i čoveku vezanom za svoje izvorno podneblje, svojevrsnom bosanskom Anteju koji je u intimnom dosluhu sa neobjašnjivim, ali autentičnim nasleđem Bosne. Međutim, Bijelićeva vizija nipošto nije predstavljala samo plod lične uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom Bosne u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. Upravo se takva „imaginarna” Bosna — ka svojevrsna politička utvara, imaginarna teritorije čije je permanentno odsustvo iz političkog diskursa bilo nadomešteno njenim različitim kulturološkim predstavama — nalazila u srži Bijelićeve poetske imaginacije. Istovremeno, njegovi predeli zasićeni arhitekturom elementarnih oblika, obavijenoj atmosferom naglašene arhaičnosti u kolorističkoj simbiozi s prirodom, predstavljali su sastavni deo proizvođenja ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni u kome su se preplitali primordijalnost, autohtonost i nepromenljivost; nesvodljivost na realne političke granice i etničke identitete; zamagljivanje prošlosti i stvarnosti društvenog života te isticanje sublimne i permanentne prirodnosti naspram artificijelne i nestalne istoričnosti.", publisher = "Нови Сад : Галерија Матице српске", journal = "Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника", booktitle = "U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941", pages = "82-90", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1031" }
Ignjatović, A.. (2015). U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941. in Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника Нови Сад : Галерија Матице српске., 82-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1031
Ignjatović A. U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941. in Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника. 2015;:82-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1031 .
Ignjatović, Aleksandar, "U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941" in Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника (2015):82-90, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1031 .