RAF - Repository of the Faculty of Architecture
University of Belgrade, Faculty of Architecture
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

U zemlji uobrazilje: Bosanski pejzaži Jovana Bijelića 1929-1941

Thumbnail
2015
bitstream_3038.pdf (3.307Mb)
Authors
Ignjatović, Aleksandar
Contributors
Čupić, Simona
Palkovljević-Bugarski, Tijana
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Duga tradicija tumačenja pejzaža Jovana Bijelića, koji su tematski vezani za Bosnu označila ih je kao nostalgične ali sasvim arbitrarne konstrukcije realnosti, kao plod umetnikove personalne imaginacije. Noseći u sebi tobože samu srž identiteta sopstvenog zavičaja, Bijelić je ostao upisan u dvostruki stereotip o autonomnom slobodnom stvaraocu i čoveku vezanom za svoje izvorno podneblje, svojevrsnom bosanskom Anteju koji je u intimnom dosluhu sa neobjašnjivim, ali autentičnim nasleđem Bosne. Međutim, Bijelićeva vizija nipošto nije predstavljala samo plod lične uobrazilje, niti samo zgodan interpretativan obrazac za kritičare, već se podudarala sa mnogo širom kulturološkom konstrukcijom Bosne u složenom političkom kontekstu Kraljevine Jugoslavije. Upravo se takva „imaginarna” Bosna — ka svojevrsna politička utvara, imaginarna teritorije čije je permanentno odsustvo iz političkog diskursa bilo nadomešteno njenim različitim kulturološkim predstavama — nalazila u srži Bijelićeve poetske ima...ginacije. Istovremeno, njegovi predeli zasićeni arhitekturom elementarnih oblika, obavijenoj atmosferom naglašene arhaičnosti u kolorističkoj simbiozi s prirodom, predstavljali su sastavni deo proizvođenja ideološki složenog i politički instrumentalnog mita o Bosni u kome su se preplitali primordijalnost, autohtonost i nepromenljivost; nesvodljivost na realne političke granice i etničke identitete; zamagljivanje prošlosti i stvarnosti društvenog života te isticanje sublimne i permanentne prirodnosti naspram artificijelne i nestalne istoričnosti.

Keywords:
Serbian modern art / Jovan Bijelić / Modern genre painting / Modernism / Expressionism / National identity / Bosnia / Cultural identity
Source:
Јован Бијелић : (1884-1964) : зборник радова поводом обележавања педесете годишњице од смрти уметника, 2015, 82-90
Publisher:
  • Нови Сад : Галерија Матице српске
Projects:
  • The 20th century Serbian art: the national and Europe (RS-177013)

ISBN: 978-86-83603-79-4

[ Google Scholar ]
URI
http://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1031
Collections
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
Institution
Arhitektonski fakultet

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB