RAF - Repository of the Faculty of Architecture
University of Belgrade, Faculty of Architecture
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941

Authorized Users Only
2014
Authors
Ignjatović, Aleksandar
Contributors
Šuvaković, Miško
Daković, Nevena
Ignjatović, Aleksandar
Mikić, Vesna
Novak, Jelena
Vujanović, Ana
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U periodu izmedju dva svetska rata arhitektonska kultura u Jugoslaviji predstavljala je sastavni deo složenog i razudjenog ideološkog pejzaža. Medju srpskim elitama, arhitektura je bila uključena u kompleks pitanja ne samo o tome kako se zamišljala srpska nacija i formalno (nominalno i administrativno) nepostojeća Srbija u kontekstu Jugoslavije, već i kako se videla nacionalnu prošlost koja je trebalo da legitimiše nacionalnu budućnost. Tako je arhitektonska kultura kojom su rukovodile srpske elite, a posebno arhitektura metropolskog sedišta i prestonice, bila užlebljena u složeni ideološki mehanizam: istovremenog kretanja ka vidljivom vizuelnom i materijalnom uobličavanju ideje o imperijalnoj naciji i jezgru nove složene zajednice. To je značilo da je arhitektura učestvovala u konstruisanju lika metropolskog sedišta, obrazovanju narativa o Srbima kao „državotvornom narodu” čiju misiju u budućnosti legitimiše slavna prošlost; da je predstavljala sastavni deo produkcije teritorijalnih i... kulturnih različitosti (kao ključnog obeležja imperijalnog diskursa), te vizuelizacije niza imperijalnih periferija kao svojevrsnih unutrašnjih kolonija. Na taj način, arhitektura je stajala u srži oblikovanja srpskog nacionalnog identiteta kao istovremeno drevnog i civilizacijski utemeljenog u iskustvu imperije, identiteta modernog i emancipatorskog koji je u velikoj meri problematizovao oficijelnu ideološku kovanicu Jugoslovena kao "troimenog naroda" i jedinstvo Srba, Hrvata i Slovenaca u njihovoj prvoj zajedničkoj državi.

Keywords:
National identity / Yugoslavism / Yugoslavia / Nationalism / Imperialism / Serbian architecture / Serbian history / National identity
Source:
Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941, 2014, 143-156
Publisher:
  • Beograd : Orion art
  • Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju
Funding / projects:
  • The 20th century Serbian art: the national and Europe (RS-177013)

ISBN: 978-86-6389-005-3 (OA)

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035
URI
https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1035
Collections
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
Institution/Community
Arhitektonski fakultet
TY  - CHAP
AU  - Ignjatović, Aleksandar
PY  - 2014
UR  - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1035
AB  - U periodu izmedju dva svetska rata arhitektonska kultura u Jugoslaviji predstavljala je sastavni deo složenog i razudjenog ideološkog pejzaža. Medju srpskim elitama, arhitektura je bila uključena u kompleks pitanja ne samo o tome kako se zamišljala srpska nacija i formalno (nominalno i administrativno) nepostojeća Srbija u kontekstu Jugoslavije, već i kako se videla nacionalnu prošlost koja je trebalo da legitimiše nacionalnu budućnost. Tako je arhitektonska kultura kojom su rukovodile srpske elite, a posebno arhitektura metropolskog sedišta i prestonice, bila užlebljena u složeni ideološki mehanizam: istovremenog kretanja ka vidljivom vizuelnom i materijalnom uobličavanju ideje o imperijalnoj naciji i jezgru nove složene zajednice. To je značilo da je arhitektura učestvovala u konstruisanju lika metropolskog sedišta, obrazovanju narativa o Srbima kao „državotvornom narodu” čiju misiju u budućnosti legitimiše slavna prošlost; da je predstavljala sastavni deo produkcije teritorijalnih i kulturnih različitosti (kao ključnog obeležja imperijalnog diskursa),  te vizuelizacije niza imperijalnih periferija kao svojevrsnih unutrašnjih kolonija.  Na taj način, arhitektura je stajala u srži oblikovanja srpskog nacionalnog identiteta kao istovremeno drevnog i civilizacijski utemeljenog u iskustvu imperije, identiteta modernog i emancipatorskog koji je u velikoj meri problematizovao oficijelnu ideološku kovanicu Jugoslovena kao "troimenog naroda" i jedinstvo Srba, Hrvata i Slovenaca u njihovoj prvoj zajedničkoj  državi.
PB  - Beograd : Orion art
PB  - Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju
T2  - Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941
T1  - Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941
SP  - 143
EP  - 156
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035
ER  - 
@inbook{
author = "Ignjatović, Aleksandar",
year = "2014",
abstract = "U periodu izmedju dva svetska rata arhitektonska kultura u Jugoslaviji predstavljala je sastavni deo složenog i razudjenog ideološkog pejzaža. Medju srpskim elitama, arhitektura je bila uključena u kompleks pitanja ne samo o tome kako se zamišljala srpska nacija i formalno (nominalno i administrativno) nepostojeća Srbija u kontekstu Jugoslavije, već i kako se videla nacionalnu prošlost koja je trebalo da legitimiše nacionalnu budućnost. Tako je arhitektonska kultura kojom su rukovodile srpske elite, a posebno arhitektura metropolskog sedišta i prestonice, bila užlebljena u složeni ideološki mehanizam: istovremenog kretanja ka vidljivom vizuelnom i materijalnom uobličavanju ideje o imperijalnoj naciji i jezgru nove složene zajednice. To je značilo da je arhitektura učestvovala u konstruisanju lika metropolskog sedišta, obrazovanju narativa o Srbima kao „državotvornom narodu” čiju misiju u budućnosti legitimiše slavna prošlost; da je predstavljala sastavni deo produkcije teritorijalnih i kulturnih različitosti (kao ključnog obeležja imperijalnog diskursa),  te vizuelizacije niza imperijalnih periferija kao svojevrsnih unutrašnjih kolonija.  Na taj način, arhitektura je stajala u srži oblikovanja srpskog nacionalnog identiteta kao istovremeno drevnog i civilizacijski utemeljenog u iskustvu imperije, identiteta modernog i emancipatorskog koji je u velikoj meri problematizovao oficijelnu ideološku kovanicu Jugoslovena kao "troimenog naroda" i jedinstvo Srba, Hrvata i Slovenaca u njihovoj prvoj zajedničkoj  državi.",
publisher = "Beograd : Orion art, Beograd : Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju",
journal = "Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941",
booktitle = "Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941",
pages = "143-156",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035"
}
Ignjatović, A.. (2014). Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941. in Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941
Beograd : Orion art., 143-156.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035
Ignjatović A. Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941. in Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941. 2014;:143-156.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035 .
Ignjatović, Aleksandar, "Sanjana prošlost, zamišljena budućnost: Arhitektura i nacionalni identitet u Srbiji 1918-1941" in Istorija umetnosti u Srbiji XX vek. Tom 3, Moderna i modernizmi : 1878-1941 (2014):143-156,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1035 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB