Politika predstavljanja jugoslovenstva: Jugoslovenski paviljon na Svetskoj izložbi u Parizu 1937. godine
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Tekst govori o ideološkoj ulozi arhitektrure Jugoslovenskog paviljona na Svetskoj izložbi u Parizu 1937. godine. Prostorni, formalni i semiotički aspekti nacionalnog paviljona funkcionisali su kao deo opšteg sistema konstrukcije ideologije jugoslovenstva i kao pokušaj da se pred svetskom javnošću utvrdi i centrira poželjna slika o jugoslovenskoj naciji, državi i kulturi. Paviljon Kraljevine Jugoslavije na Svetskoj izložbi u Parizu 1937. godine imao je prepoznatljivo mesto u arhitekturi četvrte decenije XX veka, kao jednostavna građevina monumentalne neoklasične retorike. Ona je bila sastavni deo sistematski pripremane međunarodne prezentacije jugoslovenske nacije, države i kulture na ovoj velikoj međunarodnoj smotri. Kako je Jugoslaviju trebalo predstaviti kao vitalnu i progresivnu državu, a Jugoslovene kao drevnu naciju sa bogatim kulturnim varijetetima, to se i značenje arhitekture nacionalnog paviljona konstruisalo u skladu sa ovim opštim ideološkim principima. Tim principima bili ...su podređeni svi vizuelni elementi ove efemerne građevine, kao i sistem regulisanog kretanja kroz paviljon, o čemu svedoče kritički osvrti savremenika i prepiska glavnih protagonista jugoslovenske prezentacije na Svetskoj izložbi u Parizu.
Keywords:
National identity / Yugoslavia / Nationalism / Modern Art / Ephemeral architecture / World Exhibitions / Exposition Internationale des Arts et des Techniques dans la Vie Moderne 1937Source:
Годишњак за друштвену историју = Annual of Social History, 2006, 11, 2-3, 65-82Publisher:
- Beograd: Udruženje za društvenu istoriju
- Beograd: Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet