Transposition of the ethos of Italian-Mediterranean architecture in the early projects of Milan Zloković
Транспозиција духа и карактера италијанскомедитеранске архитектуре у раним пројектима Милана Злоковића
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У досадашњим проучавањима дела архитекта
Милана Злоковића (1898, Трст – 1965, Београд)
највише пажње посвећивано је делима која
припадају модерном покрету, с обзиром на
њихов кључни значај за тај правац. У овом раду,
међутим, детаљније се испитује једна друга линија
архитектонског сензибилитета која је унеколико
запостављена у досадашњим истраживањима,
а која би се могла одредити као трансисторијска
интерпретација и транспозиција културних,
уметничких и градитељских принципа италијанскомедитеранске архитектуре у његовом делу. У
архитектури оног дела Италије који је био под
влашћу Аустроугарске до њеног распада, а нарочито
у Трсту где је Злоковић рођен и одрастао, уз италомедитеранске мешају се и средњоевропски културни
утицаји. Циљ рада је да детаљно разложи и испита
специфичну линију стваралачког сензибилитета
архитекта кроз анализу његових дела у односу
на историјско-културни контекст и архитектуру
Трста на прелому 19. и 20. века. Рад је заснован
на анализи примарн...их извора, пројеката и
фотодокументације из породичног архива архитекта
и студије контекста кроз увид у секундарне изворе о
тршћанској архитектури. У ширем смислу, овај рад
о поливалентним основама београдске модерне
архитектуре, има циљ да прошири референтно и
интерпретативно поље ка једном комплекснијем
сагледавању дискурса модернизма у Србији у којем
је архитект Злоковић имао кључну улогу.
The research of work of the architect Milan Zloković (1898,
Trieste – 1965, Belgrade) so far has focused mostly towards
analysis of his projects which are key to the study of the
modern movement in architecture in Serbia and the region.
This paper, however, opens a line of inquiry which focuses on
another feature of his creative disposition, which has been
overlooked to some extent. It is argued that this sensibility,
which characterises his early projects of the 1920s, owes much
to his Mediterranean ancestry and upbringing in Italy. In his
projects this feature corresponds to a certain transhistorical
interpretation and transposition of cultural, artistic and tectonic
principles of the Italian-Mediterranean architecture. In the
architecture of the regions of Italy which were under the AustroHungarian rule until its break-up in WW1 and particularly in
Trieste, where the architect was born and lived until he left for
university studies, Central European and especially Vien...nese
cultural influences mix with those of Italian and Mediterranean
origin. The aim of this article is to examine this very feature of
Zloković’s designs in relation to historical and cultural context
of Trieste architecture at the turn of the 20th century. The
analysis of Zloković’s early projects is based on study of primary
sources, i. e., projects and photographic documentation from
the architect’s family archive, as well as on secondary sources
on Trieste architecture. In a more general sense, this article on
the polyvalent foundation of Belgrade modern movement aims
to expand the referential and interpretative field of research of
modernist discourse in which architect Zloković had a key role.
Keywords:
Архитектура Милана Злоковића / Трансисторијска интерпретација / Транспозиција културних / Architect Milan Zloković / Тranshistorical interpretation / Тransposition of cultural / Architecture of Trieste / уметничких и градитељских принципа / artistic and tectonic principlesSource:
Arhitektura i Urbanizam, 2012, 34, 3-13Publisher:
- Institute of Architecture and Urban and Spatial Planning of Serbia