RAF - Repository of the Faculty of Architecture
University of Belgrade, Faculty of Architecture
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
  •   RAF
  • Arhitektonski fakultet
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social exclusion and education

Социјална искљученост и образовање

Thumbnail
2009
KPetovarSocijalna.pdf (902.7Kb)
Authors
Jokić, Vesna
Petovar, Ksenija
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Социјална искљученост је процес у којем су одређени појединци или групе гурнуте на ивицу друштва и спречени да у потпуности учествују у друштву, што је последица њиховог сиромаштва, недостатка основне стручности (неадекватног образовања) и могућности доживотног учења, или је резултат дискриминације. Ово их удаљава од запослења, прихода и могућности образовања, као и од социјалних мрежа и активности у друштву и заједници. Квалитетно образовање (услови и приступ/доступност) представља један од фактора који значајно утиче на смањене социјалне искључености. Другим речима, образовање има кључну улогу у осигуравању социјалне укључености (једнаке могућности и активно учествовање у друштву). Истовремено, образовање и доживотно учење је установљено као темељ за остваривање циљева одрживог економског развоја (економија заснована на знању) и постизања социјалне кохезије. Квалитетно образовање је предуслов за напредовање, развој и благостање заједнице. Услови и доступн...ост образовању постали су приоритети националних реформи у већини европских земаља. Предмет овог рада је образовна структура становништва Србије и доступност образовања. Образовна структура је анализирана с обзиром на старост, пол и тип насеља (градска и остала/сеоска насеља).

Social exclusion is a process whereby certain individuals are pushed to the edge of society and prevented from participating fully by virtue of their poverty, or lack of basic competencies and lifelong learning opportunities, or as a result of discrimination. This distances them from job, income and education opportunities as well as social and community networks and activities. Quality education (conditions and access/ accessibility/availability) is one of the factors that significantly influence the reduced social exclusion. In other words, education has is key role key role in ensuring social inclusion (equal opportunities and active social participation). At the same time, education and lifelong learning is established as the basis for achieving the goals of sustainable economic development (economy based on knowledge) and to achieve social cohesion. Quality education is a prerequisite for progress, development and well-being of the community. Conditions and acce...ssibility to education have become priorities of national reforms in most European countries. The subject of this paper is the educational structure of population of Serbia and the accessibility of education. The analysis covers the educational structure with regard to age, gender and type of settlement (city and other/villages settlements).

Keywords:
Образовање / Доступност / Старосне групе / Тип насеља / Education / Education / Accessibility / Age group / Type of settlement
Source:
Arhitektura i Urbanizam, 2009, 27, 46-56
Publisher:
  • Institute of Architecture and Urban and Spatial Planning of Serbia
Projects:
  • Pristup i koncept za izradu Strategije prostornog razvoja Srbije (RS-16013)

ISSN: 0354-6055; 2217-8074

[ Google Scholar ]
URI
https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1104
Collections
  • Publikacije istraživača / Researchers' publications
Institution
Arhitektonski fakultet

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About RAF | Send Feedback

OpenAIRERCUB