Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu
Апстракт
Osnovna ideja ovog rada je istraživanje potencijala arhitektonskog estetskog vrednovanja mosta Gazela i Mostarske petlje u Beogradu. Polazna pretpostavka je da gradska infrastruktura može imati arhitektonske estetske kvalitete, te da infrastruktura i arhitektura mogu pripadati istom estetskom sistemu vrednosti. Metod istraživanja obuhvata preklapanje aspekata tektonike, oblikovnih kvaliteta, tretmana detalja i vrednosnih sistema društveno-istorijskog konteksta u kom su Mostarska petlja i most Gazela nastali. Oba objekta deo su jedinstvenog kontinualnog poteza i toka auto-puta; oni čine infrastrukturni pejzaž koji oblikuje identitet modernog Beograda i čiji oblikovni i tektonski kvaliteti prevazilaze infrastrukturno značenje, čime ih i izmeštaju u domen arhitektonskih estetskih vrednosti. Iz tog razloga teza – arhitektura infrastrukture – pozicionira ovo istraživanje u domen ukrštanja vrednosti i disperzije disciplinarnih granica, čime se proširuju njihova značenja u preklapanju društve...nih, tehnoloških i estetskih aspekata u kontekstu modernizma, socijalističkog društvenog konteksta Jugoslavije, što na primeru mosta Gazela i Mostarske petlje pokazuje svoj puni potencijal.
Кључне речи:
Mostarska petlja / most Gazela / tektonika / estetikaИзвор:
Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji, 2021, 42-69Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski Fakultet
Институција/група
Arhitektonski fakultetTY - CHAP AU - Jerković-Babović, Bojana PY - 2021 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/1504 AB - Osnovna ideja ovog rada je istraživanje potencijala arhitektonskog estetskog vrednovanja mosta Gazela i Mostarske petlje u Beogradu. Polazna pretpostavka je da gradska infrastruktura može imati arhitektonske estetske kvalitete, te da infrastruktura i arhitektura mogu pripadati istom estetskom sistemu vrednosti. Metod istraživanja obuhvata preklapanje aspekata tektonike, oblikovnih kvaliteta, tretmana detalja i vrednosnih sistema društveno-istorijskog konteksta u kom su Mostarska petlja i most Gazela nastali. Oba objekta deo su jedinstvenog kontinualnog poteza i toka auto-puta; oni čine infrastrukturni pejzaž koji oblikuje identitet modernog Beograda i čiji oblikovni i tektonski kvaliteti prevazilaze infrastrukturno značenje, čime ih i izmeštaju u domen arhitektonskih estetskih vrednosti. Iz tog razloga teza – arhitektura infrastrukture – pozicionira ovo istraživanje u domen ukrštanja vrednosti i disperzije disciplinarnih granica, čime se proširuju njihova značenja u preklapanju društvenih, tehnoloških i estetskih aspekata u kontekstu modernizma, socijalističkog društvenog konteksta Jugoslavije, što na primeru mosta Gazela i Mostarske petlje pokazuje svoj puni potencijal. PB - Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski Fakultet T2 - Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji T1 - Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu SP - 42 EP - 69 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1504 ER -
@inbook{ author = "Jerković-Babović, Bojana", year = "2021", abstract = "Osnovna ideja ovog rada je istraživanje potencijala arhitektonskog estetskog vrednovanja mosta Gazela i Mostarske petlje u Beogradu. Polazna pretpostavka je da gradska infrastruktura može imati arhitektonske estetske kvalitete, te da infrastruktura i arhitektura mogu pripadati istom estetskom sistemu vrednosti. Metod istraživanja obuhvata preklapanje aspekata tektonike, oblikovnih kvaliteta, tretmana detalja i vrednosnih sistema društveno-istorijskog konteksta u kom su Mostarska petlja i most Gazela nastali. Oba objekta deo su jedinstvenog kontinualnog poteza i toka auto-puta; oni čine infrastrukturni pejzaž koji oblikuje identitet modernog Beograda i čiji oblikovni i tektonski kvaliteti prevazilaze infrastrukturno značenje, čime ih i izmeštaju u domen arhitektonskih estetskih vrednosti. Iz tog razloga teza – arhitektura infrastrukture – pozicionira ovo istraživanje u domen ukrštanja vrednosti i disperzije disciplinarnih granica, čime se proširuju njihova značenja u preklapanju društvenih, tehnoloških i estetskih aspekata u kontekstu modernizma, socijalističkog društvenog konteksta Jugoslavije, što na primeru mosta Gazela i Mostarske petlje pokazuje svoj puni potencijal.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski Fakultet", journal = "Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji", booktitle = "Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu", pages = "42-69", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1504" }
Jerković-Babović, B.. (2021). Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu. in Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski Fakultet., 42-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1504
Jerković-Babović B. Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu. in Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji. 2021;:42-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1504 .
Jerković-Babović, Bojana, "Arhitektura infrastrukture saobraćajnih tokova – Most Gazela i Mostarska petlja u Beogradu" in Na međi umetnosti i inženjerstva : studije o posleratnoj arhitekturi u Beogradu i Srbiji (2021):42-69, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1504 .