What is architectural research today and where is the ground?
Šta je arhitektonsko istraživanje danas i gde je osnov?
Abstract
Why make large structures from rubber bands with students of architecture? How does such an endeavour relate to architectural education? And if rubber band structures are neither buildings, nor models of buildings, but experiments of some sort, what kind of knowledge do they generate relevant to construction industry and the built environment? These are some of the issues which have surfaced at the conference 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' held in Belgrade in November 2013. They are related to a string of design research projects recently completed at the University of Belgrade - Faculty of Architecture and documented in the thematic volume of Serbian Architectural Journal titled 'Architectural Education in the Post Digital Age' which was published independently but almost concurrently with the conference. In continuity with arguments given in that publication, this paper will provide a brief overview of some relevant and generally accepted theories and manifestos ...related to design research methodologies, providing grounds for the current work at the Faculty of Architecture, University of Belgrade.
Zašto graditi velike objekte od gumica sa studentima arhitekture? Na koji način je taj poduhvat povezan sa arhitektonskim obrazovanjem? I ako objekti od gumica nisu ni zgrade, ni modeli, već neka vrsta eksperimenata, kakvu vrstu znanja relevantnog za građevinsku industriju i izgrađeno okruženje oni generišu? Ovo su neka od pitanja koja su postavljena na konferenciji 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' /PITANJA? U vezi sa projektima Pitera Ajzenmana/ koja je održana u Beogradu, u novembru 2013. Ona su povezana sa nizom projektantskih istraživačkih projekata koji su nedavno završeni na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, i koji su dokumentovani u tematskom izdanju Srpskog arhitektnoskog žurnala pod naslovom ,,Arhitektonsko obrazovanje u postdigitalnom dobu'' koje je objavljeno nezavisno od, ali skoro istovremeno sa održavanjem konferencije. U skladu sa argumentima iznetim u toj publikaciji, ovaj rad će prikazati neke od relevantnih i opšteprihvaćenih teorij...a i manifesta koji se odnose na metodologije projektantskog istraživanja, pružajući osnov za tekući rad na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu.
Keywords:
architectural research / research for art / research by design / practice based research / arhitektonsko istraživanje / umetničko istraživanje / istraživanje kroz projekat / istraživanje zasnovano na praksiSource:
SAJ - Serbian Architectural Journal, 2014, 6, 3, 266-276Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet, Beograd i Centar za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Beograd
Institution/Community
Arhitektonski fakultetTY - JOUR AU - Stojanović, Đorđe PY - 2014 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/170 AB - Why make large structures from rubber bands with students of architecture? How does such an endeavour relate to architectural education? And if rubber band structures are neither buildings, nor models of buildings, but experiments of some sort, what kind of knowledge do they generate relevant to construction industry and the built environment? These are some of the issues which have surfaced at the conference 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' held in Belgrade in November 2013. They are related to a string of design research projects recently completed at the University of Belgrade - Faculty of Architecture and documented in the thematic volume of Serbian Architectural Journal titled 'Architectural Education in the Post Digital Age' which was published independently but almost concurrently with the conference. In continuity with arguments given in that publication, this paper will provide a brief overview of some relevant and generally accepted theories and manifestos related to design research methodologies, providing grounds for the current work at the Faculty of Architecture, University of Belgrade. AB - Zašto graditi velike objekte od gumica sa studentima arhitekture? Na koji način je taj poduhvat povezan sa arhitektonskim obrazovanjem? I ako objekti od gumica nisu ni zgrade, ni modeli, već neka vrsta eksperimenata, kakvu vrstu znanja relevantnog za građevinsku industriju i izgrađeno okruženje oni generišu? Ovo su neka od pitanja koja su postavljena na konferenciji 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' /PITANJA? U vezi sa projektima Pitera Ajzenmana/ koja je održana u Beogradu, u novembru 2013. Ona su povezana sa nizom projektantskih istraživačkih projekata koji su nedavno završeni na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, i koji su dokumentovani u tematskom izdanju Srpskog arhitektnoskog žurnala pod naslovom ,,Arhitektonsko obrazovanje u postdigitalnom dobu'' koje je objavljeno nezavisno od, ali skoro istovremeno sa održavanjem konferencije. U skladu sa argumentima iznetim u toj publikaciji, ovaj rad će prikazati neke od relevantnih i opšteprihvaćenih teorija i manifesta koji se odnose na metodologije projektantskog istraživanja, pružajući osnov za tekući rad na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu. PB - Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet, Beograd i Centar za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Beograd T2 - SAJ - Serbian Architectural Journal T1 - What is architectural research today and where is the ground? T1 - Šta je arhitektonsko istraživanje danas i gde je osnov? VL - 6 IS - 3 SP - 266 EP - 276 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_170 ER -
@article{ author = "Stojanović, Đorđe", year = "2014", abstract = "Why make large structures from rubber bands with students of architecture? How does such an endeavour relate to architectural education? And if rubber band structures are neither buildings, nor models of buildings, but experiments of some sort, what kind of knowledge do they generate relevant to construction industry and the built environment? These are some of the issues which have surfaced at the conference 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' held in Belgrade in November 2013. They are related to a string of design research projects recently completed at the University of Belgrade - Faculty of Architecture and documented in the thematic volume of Serbian Architectural Journal titled 'Architectural Education in the Post Digital Age' which was published independently but almost concurrently with the conference. In continuity with arguments given in that publication, this paper will provide a brief overview of some relevant and generally accepted theories and manifestos related to design research methodologies, providing grounds for the current work at the Faculty of Architecture, University of Belgrade., Zašto graditi velike objekte od gumica sa studentima arhitekture? Na koji način je taj poduhvat povezan sa arhitektonskim obrazovanjem? I ako objekti od gumica nisu ni zgrade, ni modeli, već neka vrsta eksperimenata, kakvu vrstu znanja relevantnog za građevinsku industriju i izgrađeno okruženje oni generišu? Ovo su neka od pitanja koja su postavljena na konferenciji 'ISSUES? Concerning the projects of Peter Eisenman' /PITANJA? U vezi sa projektima Pitera Ajzenmana/ koja je održana u Beogradu, u novembru 2013. Ona su povezana sa nizom projektantskih istraživačkih projekata koji su nedavno završeni na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, i koji su dokumentovani u tematskom izdanju Srpskog arhitektnoskog žurnala pod naslovom ,,Arhitektonsko obrazovanje u postdigitalnom dobu'' koje je objavljeno nezavisno od, ali skoro istovremeno sa održavanjem konferencije. U skladu sa argumentima iznetim u toj publikaciji, ovaj rad će prikazati neke od relevantnih i opšteprihvaćenih teorija i manifesta koji se odnose na metodologije projektantskog istraživanja, pružajući osnov za tekući rad na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet, Beograd i Centar za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Beograd", journal = "SAJ - Serbian Architectural Journal", title = "What is architectural research today and where is the ground?, Šta je arhitektonsko istraživanje danas i gde je osnov?", volume = "6", number = "3", pages = "266-276", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_170" }
Stojanović, Đ.. (2014). What is architectural research today and where is the ground?. in SAJ - Serbian Architectural Journal Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet, Beograd i Centar za etiku, pravo i primenjenu filozofiju, Beograd., 6(3), 266-276. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_170
Stojanović Đ. What is architectural research today and where is the ground?. in SAJ - Serbian Architectural Journal. 2014;6(3):266-276. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_170 .
Stojanović, Đorđe, "What is architectural research today and where is the ground?" in SAJ - Serbian Architectural Journal, 6, no. 3 (2014):266-276, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_170 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
What is Architectural Research Today and Where is the Ground?
Stojanović, Đorđe (Belgrade : University of Belgrade, Faculty of Architecture, 2014) -
Aesthetics in arhitecture: contemporary research issues
Mako, Vladimir (Belgrade : University of Belgrade, Faculty of Architecture, 2012) -
The Transformation of the Role of Demographic Decline in the Research of Urban Shrinkage / Promena uloge demografskog opadanja u istraživanju urbanog opadanja
Antonić, Branislav; Djukić, Aleksandra; Vujičić, Tijana (University of Novi Sad - Faculty of Technical Sciences, 2018)