Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena
Abstract
Ovaj tekst je usmeren ka istraživanju modela za realizaciju nastave za studente arhitekture u okviru problematike klimatskih promena. Pošlo se od pretpostavke da modeli interaktivnog (adaptivnog, generativnog i problemski orijentisanog) učenja povoljno utiču na promene u strukturi znanja studenata. U ovim metodama edukacije naročito su značajne dve komponente saznanja: kognitivna (intuitivna) i bihejvioristička (iskustvena), i one bitno utiču na uspešno razumevanje fenomena i kreativno rešavanje problema klimatskih promena. U radu je opisan model učenja na predmetu Urbana struktura na drugoj godini osnovnih akademskih studija Arhitektonskog fakulteta u Beogradu, a koji je od 1989. godine razvijala prof. dr Nada Lazarević Bajec. Sa aktuelizacijom teme uticaja klimatskih promena na prostorni razvoj i uključivanjem Arhitektonskog fakulteta u istraživačke projekte na ovu temu, od školske 2011/12. godine u postojeći model nastave se uključuje i aspekt klimatskih promena.
Nakon analize dobi...jenih rezultata studentskih radova, može se zaključiti se da je u obrazovanju arhitekata za rešavanje problema klimatskih promena nužna primena alternativnih pedagoških modela. Nezaobilazan aspekt je i iznalaženje načina za razvijanje posebnih oblika edukacije u vezi sa klimatskim promenama u zemljama u razvoju, među koje se ubraja i Srbija. Zato je fokus pomeren sa ex cathedra iznošenja znanja studentima na osposobljavanje za intuitivna i logička razmatranja i na kreativnost u prepoznavanju i rešavanju lokalno specifičnih problema.
Keywords:
Klimatske promene / Edukacija / Interaktivni model / Kritički pristup / KontekstSource:
Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke, 2014Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet
Funding / projects:
- Studying climate change and its influence on environment: impacts, adaptation and mitigation (RS-43007)
Institution/Community
Arhitektonski fakultetTY - CHAP AU - Mihajlov, Vladimir AU - Maruna, Marija PY - 2014 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/800 AB - Ovaj tekst je usmeren ka istraživanju modela za realizaciju nastave za studente arhitekture u okviru problematike klimatskih promena. Pošlo se od pretpostavke da modeli interaktivnog (adaptivnog, generativnog i problemski orijentisanog) učenja povoljno utiču na promene u strukturi znanja studenata. U ovim metodama edukacije naročito su značajne dve komponente saznanja: kognitivna (intuitivna) i bihejvioristička (iskustvena), i one bitno utiču na uspešno razumevanje fenomena i kreativno rešavanje problema klimatskih promena. U radu je opisan model učenja na predmetu Urbana struktura na drugoj godini osnovnih akademskih studija Arhitektonskog fakulteta u Beogradu, a koji je od 1989. godine razvijala prof. dr Nada Lazarević Bajec. Sa aktuelizacijom teme uticaja klimatskih promena na prostorni razvoj i uključivanjem Arhitektonskog fakulteta u istraživačke projekte na ovu temu, od školske 2011/12. godine u postojeći model nastave se uključuje i aspekt klimatskih promena. Nakon analize dobijenih rezultata studentskih radova, može se zaključiti se da je u obrazovanju arhitekata za rešavanje problema klimatskih promena nužna primena alternativnih pedagoških modela. Nezaobilazan aspekt je i iznalaženje načina za razvijanje posebnih oblika edukacije u vezi sa klimatskim promenama u zemljama u razvoju, među koje se ubraja i Srbija. Zato je fokus pomeren sa ex cathedra iznošenja znanja studentima na osposobljavanje za intuitivna i logička razmatranja i na kreativnost u prepoznavanju i rešavanju lokalno specifičnih problema. PB - Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet T2 - Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke T1 - Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_800 ER -
@inbook{ author = "Mihajlov, Vladimir and Maruna, Marija", year = "2014", abstract = "Ovaj tekst je usmeren ka istraživanju modela za realizaciju nastave za studente arhitekture u okviru problematike klimatskih promena. Pošlo se od pretpostavke da modeli interaktivnog (adaptivnog, generativnog i problemski orijentisanog) učenja povoljno utiču na promene u strukturi znanja studenata. U ovim metodama edukacije naročito su značajne dve komponente saznanja: kognitivna (intuitivna) i bihejvioristička (iskustvena), i one bitno utiču na uspešno razumevanje fenomena i kreativno rešavanje problema klimatskih promena. U radu je opisan model učenja na predmetu Urbana struktura na drugoj godini osnovnih akademskih studija Arhitektonskog fakulteta u Beogradu, a koji je od 1989. godine razvijala prof. dr Nada Lazarević Bajec. Sa aktuelizacijom teme uticaja klimatskih promena na prostorni razvoj i uključivanjem Arhitektonskog fakulteta u istraživačke projekte na ovu temu, od školske 2011/12. godine u postojeći model nastave se uključuje i aspekt klimatskih promena. Nakon analize dobijenih rezultata studentskih radova, može se zaključiti se da je u obrazovanju arhitekata za rešavanje problema klimatskih promena nužna primena alternativnih pedagoških modela. Nezaobilazan aspekt je i iznalaženje načina za razvijanje posebnih oblika edukacije u vezi sa klimatskim promenama u zemljama u razvoju, među koje se ubraja i Srbija. Zato je fokus pomeren sa ex cathedra iznošenja znanja studentima na osposobljavanje za intuitivna i logička razmatranja i na kreativnost u prepoznavanju i rešavanju lokalno specifičnih problema.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet", journal = "Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke", booktitle = "Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_800" }
Mihajlov, V.,& Maruna, M.. (2014). Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena. in Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski fakultet.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_800
Mihajlov V, Maruna M. Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena. in Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke. 2014;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_800 .
Mihajlov, Vladimir, Maruna, Marija, "Upravljanje saznajnim procesima u edukaciji arhitekata: razumevanje i kreativno rešavanje problema klimatskih promena" in Uticaj klimatskih promena na planiranje i projektovanje : smernice i preporuke (2014), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_800 .