Torre del Gabbione [46. салон архитектуре]
Torre del Gabbione [46th Salon of Architecture]
Апстракт
Имајући у виду импозантан број кула у ширем окружењу разматраног примерка овог драгоценог фортификационог градитељског наслеђа, интервенција је усмерена ка успостављању универзалних смерница и системског предлога за решавање проблема интегралне обнове. На макро плану, предвиђено је да се куле међусобно увежу у јединствени туристички систем увођењем приобалне пловне културне руте. Последично, приступна платформа (док/пристан) препозната је као елемент који може бити вишеструко апликативан – инваријантно у односу на непосредне топографске условљености које варирају од куле до куле. Такође, за универзални ентитет интервенције усвојен је степенишни елемент деконструисан са остатака околног градитељског наслеђа. Помоћу њега, кула се може издвојено и са дистанце сагледавати у сопственом окружењу. Он истовремено представља и видиковац према мору и, приликом инфотура, гледалиште за праћење предавања у форми зидних пројекција. Новоуведена зидна маса у форми је габиона испуњених дробљеним изворн...им каменом. Смештањем зоне комуникације тј. функције кретања у фасадни омотач куле, прецизније, унутар замишљеног продужетка зидне масе – будућем кориснику омогућено је да, без обзира на степен девастираности, типологију и морфолошке карактеристике куле, може досезати до висински различитих нивоа и позиција на кули. Замисао је да се у удвојени скелет умећу шетне стазе и на тај начин гради систем који би, између осталог, одражавао и могућност остваривања неслућених визура. Употребом решеткастих панела целокупан простор би продисао у вертикалном смислу, био би остварен значајнији упад светлости и пробој капи кише, боља спознаја остатака тврђаве који би се нашли непосредно испод, као и кључна визуелна комуникативност међу корисницима. Премда би функција кретања уобичајено бивала успостављена уметањем нових таваница које су или парафразе или цитати затечених, понуђено решење то не чини – не сугерише додавање ниједне нове таванице. Напротив, затечена таваница се, волуменски посматрано, на неки начин укида ошупљењем и пропуштањем светлости у пређашњи мрачни и затворени простор. Доприносећи стварању утиска о хипотетички могућем бесконачном низању фасадних елемената по вертикали, предложена интервенција настоји да превазиђе било какву неспретност по питању реституције иницијалног (аутентичног) волумена куле будући да је то основна архивска непознаница конкурса. Избегнута је, дакле, било каква антиципација иницијалног волумена и предложен такав просторни гест који оправдава немогућност за појавном одређеношћу и волуменском коначношћу. Напротив, предложена контура највиших слојева зидне масе само је једна секвенца у широком спектру могућих завршних контура.
Given the impressive number of towers in the broader environment of the considered specimen of this valuable fortification architectural heritage, the intervention focuses on establishing universal guidelines and a systemic proposal for solving the problem of integral renewal. On a macro level, it has been foreseen towers to be interconnected into a unique tourist system by introducing a waterside cultural route. Consequently, the access platform (dock/jetty) is recognised as an element that can be multiply applicable – invariantly in relation to the immediate topographic conditions that vary from tower to tower. Also, as the universal entity of the intervention, a stair element deconstructed from the remains of the surrounding architectural heritage has been adopted. Thanks to it, the tower becomes separately viewable from a distance in its environment. It serves both as a viewpoint towards the sea and as a venue for attending info tour-wise lectures in the form of wall projections. T...he newly introduced wall mass is in the form of gabions filled with crushed native stone. By placing the communication zone or user circulation function within the tower envelope, namely the imaginary extension of the wall mass – the future user is enabled to reach altitudinally different levels and positions at the tower regardless of either the devastation degree, typology, or morphological characteristics of the tower. The concept implies inserting the promenade paths into a doubled skeleton creating thereby a system that, among other things, reflects the possibility of achieving unsuspected views. By using grid treads/panels, the entire space would breathe vertically, more significant light penetration and raindrop breakthrough would be achieved, as well as a better cognition of the fortress remnants positioned directly below, and crucial visual communicativeness among users. Although user circulation would typically be established by inserting new floor slabs that are either paraphrases or citations of the existing ones, the proposed solution does not do so – it does not suggest adding any new floor slabs. On the contrary, the existing floor slab is somehow abolished from a volumetric point of view by penetrating it and allowing light into the previously dark and enclosed space. Contributing to the creation of an impression of a hypothetically endless succession of facade elements in a vertical sense, the proposed intervention seeks to overcome any awkwardness regarding the restitution of the initial (authentic) tower volume, given that it is the primary archival uncertainty of the competition. So, any anticipation of the initial volume has been avoided, and such a spatial gesture has been proposed that justifies the impossibility of manifest determination and volumetric finitude. On the contrary, the proposed contour of the highest layers of the wall mass is just one sequence in a wide spectrum of possible ending contours.
Кључне речи:
обнова наслеђа / универзално решење / утисак недовршености / кула Риналда / Лече / heritage renewal / universal solution / impression of incompleteness / Rinalda tower / LecceИзвор:
Имамо своју политику : [каталог изложбе] / 46. салон архитектуре, [28. март – 28. април 2024.] = We have our own policy : [exhibition catalog] / 46th Salon of Architecture, [28 March – 28 April 2024], 2024, 110-110Издавач:
- Београд : Музеј примењене уметности = Belgrade : Museum of Applied Art
Институција/група
Arhitektonski fakultetМитровић, Ђ.,& Ђекић, С.. (2024). Torre del Gabbione [46. салон архитектуре]. in Имамо своју политику : [каталог изложбе] / 46. салон архитектуре, [28. март – 28. април 2024.] = We have our own policy : [exhibition catalog] / 46th Salon of Architecture, [28 March – 28 April 2024] Београд : Музеј примењене уметности = Belgrade : Museum of Applied Art., 110-110. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_2184
Митровић Ђ, Ђекић С. Torre del Gabbione [46. салон архитектуре]. in Имамо своју политику : [каталог изложбе] / 46. салон архитектуре, [28. март – 28. април 2024.] = We have our own policy : [exhibition catalog] / 46th Salon of Architecture, [28 March – 28 April 2024]. 2024;:110-110. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_2184 .
Митровић, Ђорђе, Ђекић, Стеван, "Torre del Gabbione [46. салон архитектуре]" in Имамо своју политику : [каталог изложбе] / 46. салон архитектуре, [28. март – 28. април 2024.] = We have our own policy : [exhibition catalog] / 46th Salon of Architecture, [28 March – 28 April 2024] (2024):110-110, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_2184 .