Dialogic and public space: Participatory approach to urban design
Dijaloški i javni prostor - participativni pristup urbanom dizajnu
Abstract
Open public spaceis usually seen as physical, but also dialogic space that promotes social responsibility and affects the quality of life of citizens. Public participation in planning and design of such spaces has been observed as a fundamental emanation of democracy. This paper considers the effects of applying participatory approach to the urban design of open public spaces as a practical experiment in teaching. Different levels and methods of participation were used in order to identify main problems and potentials for the use of public space, formulate goals and priorities, and re-evaluate the concepts of urban design. Acquiring knowledge is considered to be the most important result of a dynamic approach, directed towards learning and achieving new skills. Thus, this paper suggests that the capacity development through participation may be seen as a basis for the future community development, and longitudinal care fort he public space as common good.
Otvoreni javni prostori se uglavnom posmatraju kao fizički, ali i kao dijaloški, prostori koji podstiču društvenu odgovornost i utiču na kvalitet života u datom lokalnom kontekstu. Učešće javnosti u planiranju i dizajnu takvih prostora se već duži niz godina posmatra kao osnovna emanacija demokratije. Ovaj rad razmatra efekte primene participativnog pristupa urbanom dizajnu otvorenih javnih prostora kao praktičnog eksperimenta u nastavi. U procesu urbanog dizajna su korišćeni različiti nivoi i metode participacije kako bi se prepoznali glavni problemi i potencijali u korišćenju javnih prostora, formulisali ciljevi i prioritetne aktivnosti za njihovo uređenje, kao i reevaluirali početni koncepti. U ovom radu se saznanje sagledava kao najznačajni rezultat dinamičkog pristupa, usmeravanja na razvoj novih znanja i sposobnosti. S tim u vezi, sugeriše se da se razvijanje kapaciteta kroz participaciju može posmatrati i kao osnova za budući razvoj zajednice i brigu o javnom prostoru kao zajedn...ičkom dobru.
Keywords:
dialogic space / open public space / participation / practical experiment / teaching / dijaloški prostor / otvoreni javni prostori / participacija / praktičan ekperiment / nastavaSource:
Arhitektura i urbanizam, 2018, 47, 37-45Publisher:
- Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, Beograd
Funding / projects:
- The role and implementation of the national spatial plan and regional development documents in renewal of strategic research, thinking and governance in Serbia (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47014)
Institution/Community
Arhitektonski fakultetTY - JOUR AU - Čolić, Nataša AU - Čolić, Ratka PY - 2018 UR - https://raf.arh.bg.ac.rs/handle/123456789/305 AB - Open public spaceis usually seen as physical, but also dialogic space that promotes social responsibility and affects the quality of life of citizens. Public participation in planning and design of such spaces has been observed as a fundamental emanation of democracy. This paper considers the effects of applying participatory approach to the urban design of open public spaces as a practical experiment in teaching. Different levels and methods of participation were used in order to identify main problems and potentials for the use of public space, formulate goals and priorities, and re-evaluate the concepts of urban design. Acquiring knowledge is considered to be the most important result of a dynamic approach, directed towards learning and achieving new skills. Thus, this paper suggests that the capacity development through participation may be seen as a basis for the future community development, and longitudinal care fort he public space as common good. AB - Otvoreni javni prostori se uglavnom posmatraju kao fizički, ali i kao dijaloški, prostori koji podstiču društvenu odgovornost i utiču na kvalitet života u datom lokalnom kontekstu. Učešće javnosti u planiranju i dizajnu takvih prostora se već duži niz godina posmatra kao osnovna emanacija demokratije. Ovaj rad razmatra efekte primene participativnog pristupa urbanom dizajnu otvorenih javnih prostora kao praktičnog eksperimenta u nastavi. U procesu urbanog dizajna su korišćeni različiti nivoi i metode participacije kako bi se prepoznali glavni problemi i potencijali u korišćenju javnih prostora, formulisali ciljevi i prioritetne aktivnosti za njihovo uređenje, kao i reevaluirali početni koncepti. U ovom radu se saznanje sagledava kao najznačajni rezultat dinamičkog pristupa, usmeravanja na razvoj novih znanja i sposobnosti. S tim u vezi, sugeriše se da se razvijanje kapaciteta kroz participaciju može posmatrati i kao osnova za budući razvoj zajednice i brigu o javnom prostoru kao zajedničkom dobru. PB - Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, Beograd T2 - Arhitektura i urbanizam T1 - Dialogic and public space: Participatory approach to urban design T1 - Dijaloški i javni prostor - participativni pristup urbanom dizajnu IS - 47 SP - 37 EP - 45 DO - 10.5937/a-u0-17445 ER -
@article{ author = "Čolić, Nataša and Čolić, Ratka", year = "2018", abstract = "Open public spaceis usually seen as physical, but also dialogic space that promotes social responsibility and affects the quality of life of citizens. Public participation in planning and design of such spaces has been observed as a fundamental emanation of democracy. This paper considers the effects of applying participatory approach to the urban design of open public spaces as a practical experiment in teaching. Different levels and methods of participation were used in order to identify main problems and potentials for the use of public space, formulate goals and priorities, and re-evaluate the concepts of urban design. Acquiring knowledge is considered to be the most important result of a dynamic approach, directed towards learning and achieving new skills. Thus, this paper suggests that the capacity development through participation may be seen as a basis for the future community development, and longitudinal care fort he public space as common good., Otvoreni javni prostori se uglavnom posmatraju kao fizički, ali i kao dijaloški, prostori koji podstiču društvenu odgovornost i utiču na kvalitet života u datom lokalnom kontekstu. Učešće javnosti u planiranju i dizajnu takvih prostora se već duži niz godina posmatra kao osnovna emanacija demokratije. Ovaj rad razmatra efekte primene participativnog pristupa urbanom dizajnu otvorenih javnih prostora kao praktičnog eksperimenta u nastavi. U procesu urbanog dizajna su korišćeni različiti nivoi i metode participacije kako bi se prepoznali glavni problemi i potencijali u korišćenju javnih prostora, formulisali ciljevi i prioritetne aktivnosti za njihovo uređenje, kao i reevaluirali početni koncepti. U ovom radu se saznanje sagledava kao najznačajni rezultat dinamičkog pristupa, usmeravanja na razvoj novih znanja i sposobnosti. S tim u vezi, sugeriše se da se razvijanje kapaciteta kroz participaciju može posmatrati i kao osnova za budući razvoj zajednice i brigu o javnom prostoru kao zajedničkom dobru.", publisher = "Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, Beograd", journal = "Arhitektura i urbanizam", title = "Dialogic and public space: Participatory approach to urban design, Dijaloški i javni prostor - participativni pristup urbanom dizajnu", number = "47", pages = "37-45", doi = "10.5937/a-u0-17445" }
Čolić, N.,& Čolić, R.. (2018). Dialogic and public space: Participatory approach to urban design. in Arhitektura i urbanizam Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, Beograd.(47), 37-45. https://doi.org/10.5937/a-u0-17445
Čolić N, Čolić R. Dialogic and public space: Participatory approach to urban design. in Arhitektura i urbanizam. 2018;(47):37-45. doi:10.5937/a-u0-17445 .
Čolić, Nataša, Čolić, Ratka, "Dialogic and public space: Participatory approach to urban design" in Arhitektura i urbanizam, no. 47 (2018):37-45, https://doi.org/10.5937/a-u0-17445 . .