@article{
author = "Ignjatović, Aleksandar",
year = "2019",
abstract = "Једна од најутицајнијих синтетичких студија о архитектури средњовековне Србије написаних након Другог светског рата
несумњиво је монографија Александра Дерока Монументална и декоративна архитектура у средњовековној Србији. Објављена у три сукцесивна
издања (1953, 1962, 1985), Дерокова књига представља не само особени
историографски подухват већ наратив који упадљиво осликава неке од
важних преокупација српске архитектонске историографије у социјалистичкој Југославији. Њен изванакадемски значај у свему је превазилазио научне доприносе и може се сагледати у контексту југословенске
федерализације, где се једино може разумети њена епистемолошка и
идеолошка релевантност. Овај рад приказује други део истраживања
дела Александра Дерока, у којима је истовремено прихваћен и нарушен
принцип југословенске федералистичке компетенције. Рад указује да таква амбивалентна политика историје, чија се динамика може пратити
путем разлика у појединим издањима Монументалне и декоративне архитектуре, сведочи о кључном значају идеолошког потенцијала споменика
из прошлости за истовремену легитимацију и критику федералистичке
парадигме као трајном обележју националног дискурса у социјалистичкој
Југославији., Pressed by Federalization: Alexander Deroko and
the History of Architecture in Medieval Serbia
There is no doubt that one of the most influential synthetic works of Serbian architectural
history written after WWII is Monumentalna i dekorativna arhitektura u srednjovekovnoj
Srbiji (Monumental and Decorative Architecture in Medieval Serbia). Its three successive
editions (1953, 1962, 1985) represent not only a historiographical enterprise of kinds, but
also a narrative which conspicuously demonstrates some of the preoccupations of Serbian
architectural history in socialist Yugoslavia. The real effect of Deroko’s monograph can
only be understood in a wider social and ideological context of the 1950s-1980s, in which
medieval monuments were appropriated, becoming closely interrelated with the questions of
the Yugoslav nations’ historicity and identity. This article is a second part of the study which
explores how Deroko’s own work, as part of Serbian architectural historiography, became
simultaneously adapted to and dissent from the principle of federalist competence. It is only
through the comprehension of slight differences in various editions of Monumentalna i dekorativna arhitektura that one can apprehend the key ideological importance of medieval
monuments both for cultural legitimization and delegitimization of the federalist paradigm,
which otherwise sharply marked the national question in socialist Yugoslavia",
publisher = "Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Udruženje za društvenu istoriju",
journal = "Godišnjak za društvenu istoriju",
title = "U stegama federalizacije: Aleksandar Deroko i istorija arhitekture u srednjovekovnoj Srbiji, Pressed by Federalization: Alexander Deroko and the History of Architecture in Medieval Serbia (second part)",
volume = "26",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_raf_1091"
}